Opis stanowisk pracy

Dlaczego trzeba opisać stanowiska pracy w firmie?

Opis stanowisk pracy (OSP) to podstawowy element porządkujący strukturę organizacyjną, Opis stanowiska pracy odzwierciedla bowiem kluczowe parametry stanowiska w wielu różnych wymiarach; począwszy od jego nazwy i miejsca w strukturze organizacyjnej, poprzez zadania stanowiskowe, a skończywczy na warunkach pracy.
OSP mają zastosowania praktycznie w każdym elemencie realizacji polityki personalnej firmy: rekrutacji, planowaniu rozwoju, ocenie, projektowaniu struktur. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty i korzyści organizacyjne, OSP powinny być sporządzane w oparciu o przemyślane i praktyczne rozwiązania, narzędzia i techniki.

1. Co powinien zawierać opis stanowiska pracy ? 
Praktyka pokazuje, że istnieje kilkadziesiąt potencjalnych rubryk stosowanych w OSP. Ich wybór powinien jednak uwzględniać cele sporządzania opisów stanowisk w firmie oraz postulat użyteczności w codziennej pracy zarządczej. Dlatego należy świadomie ustalać zawartość OSP zgodnie z potrzebami danej organizacji, a nie tylko kopiować rozwiązania. Pamiętać przy tym należy, że ilość i rodzaj wybranych rubryk będzie miał wpływ na tworzenie baz pojęć oraz ilość czasu koniecznego dla sporządzenia danego OSP.
2. Jakie narzędzia i rozwiązania powinny być stosowane przy tworzeniu opisów stanowisk pracy?
Obecnie praktyka jak i literatura przedmiotu jednoznacznie wskazują, że najlepsze efekty daje wcześniejsze przygotowanie narzędzi opisów stanowisk pracy, Podstawowym elementem jest tutaj oczywiście zunifikowany dla całęj firmy arkusz opisu stanowiska. Drugim ważnym elementem jest opracowanie wspólnych baz pojęć dla każdej z rubryk opisu stanowiska. Dzięki temu, niezależnie od tego kto i kiedy sporządza opis, musi bazować na ujednoliconym słownictwie i pojęciach. Dzięki temu OSP stają się porównywalne i jednolicie rozumiane w całej organizacji. 
3. Jak powinien przebiegać proces opisów stanowisk pracy?
Za sporządzanie opisów stanowisk pracy powinien w firmie odpowiadać zespół osób, które znają specyfikę pracy na różnych stanowiskach w firmie. Dzięki temu każdy z OSP będzie oddać rzeczywistą specyfikę danego stanowiska. Równie ważne jest stosowanie wypracowanych wcześniej, wspólnych narzędzi i rozwiązań organizacyjnych w tym procesie. Dlatgo też osoby odpowiedzialne za sporządzanie OSP powinny być przeszkolone w realizacji procesu oraz stosowaniu przyjętych narzędzi.
4. Jak zarządzać opisami stanowisk pracy?
Sporządzanie opisów stanowisk jest procesem, a nie projektem. Oznacza to, że każda zmiana organizacyjna, powołanie lub likwidacja stanowisk, itp. muszą być odzwierciedlone w opisach stanowiska pracy. Dlatego warto opracować procedurę postępowania z tworzeniem OSP w takich sytuacjach. Dzięki temu będzie wiadomo, kto, kiedy i w jaki sposób odpowiada za aktualizację OSP w firmie.

Zobacz również

Polub i udostępnij!

(c)2018, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
 
Mediacon doradztwo HR wynagrodzenia strategia HR badania efektywności szkolenia i warsztaty rozwojowe oceny okresowe wartościowanie stanowisk pracy efektywne procesy HR system wynagrodzeń rozwiązania systemowe ZZL kultura organizacyjna HPI premie benefity modele kompetencji
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem