Video i Blog HR

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom ZZL, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać
przewiń stronę niżej
Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018, 10:21

W kontekście budowania wizerunku firmy jako pracodawcy, wiele mówi się o działaniach podejmowanych w celu pozyskania kandydatów do pracy. Jednak znacznie mniej uwagi poświęca się analizie i działaniom w sytuacjach kryzysowych, które wielokrotnie silniej wpływająca na to, jak ostatecznie firma będzie postrzegana przez obecnych jak i potencjalnych pracowników.

sytuacje kryzysowe

Najważniejszą cechą sytuacji kryzysowej jest pojawianie się jej w najmniej spodziewanym momencie. Nie rzadko bywa tak, iż pracownicy dowiadują się o zaistniałych problemach od przedstawicieli mediów, którzy na przykład kontaktują się w poszukiwaniu informacji. W takiej sytuacji gwałtowność i nieprzewidywalność zaistnienia sytuacji kryzysowej pogłębia jej skutki, ponieważ niezaspokojone potrzeby informacyjne prowadzą do niekontrolowanego poszukiwania informacji i w efekcie pozyskiwania informacji niesprawdzonych, nieodpowiedzialnych, często zawierających więcej opinii niż faktów. To z kolei prowadzi do powstawania fantastycznych historii i plotek, zwielokrotniających wyobrażenie o rzeczywiście zaistniałej sytuacji.

Dla sytuacji kryzysowej charakterystyczne jest także to, iż stale się ona pogłębia i w trakcie jej przebiegu następuje eskalacja zdarzeń. W kontekście komunikacji wewnętrznej ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że tempo rozprzestrzenienia się sytuacji kryzysowej w rozumieniu informacyjnym wynika z gwałtownej dysproporcji pomiędzy liczbą poszukujących i dostarczających informacje.

Kolejna cecha sytuacji kryzysowej to pojawienie się w organizacji uczucia osaczenia. To z kolei sprawia, że pracownicy zaczynają czuć niepewność i starają się cedzić informacje przekazywane na zewnątrz firmy, kiedy przecieków już nikt nie stara się zahamować, zaczyna dominować uczucie paniki wśród pracowników jak i kierowników.

W takim otoczeniu łatwo jest o błąd, więc kierownicy nie są skłonni do podejmowania natychmiastowych działań oraz do rzetelnego i przemyślanego informowania pracowników i otoczenia o tym, co się teraz dzieje w organizacji. W ten sposób kryzys się pogłębia, a jego potencjalnie złe skutki wizerunkowe zwiększają swoją siłę oddziaływania.

Warto zatem przygotować plan działań mający na celu ochronę wizerunku pracodawcy w sytuacjach kryzysowych. Szczególnie w takich, które powodować będą konieczność przeprowadzenia zwolnień lub innych działań mających silny wpływ na zachowania oraz nastawienie emocjonalne nie tylko obecnych, ale i potencjalnych pracowników.

Plan takich działań powinien obejmować przede wszystkim:

  • Określenie kręgu osób komunikujących się z pracownikami, 
    Ustalenie zakresu oraz harmonogramu ujawnianych informacji i ich spójności,
  • Przygotowanie materiałów informacyjnych, 
  • Wybór kanałów i sposobów informowania pracowników, 
  • Przygotowanie przełożonych do komunikacji z pracownikami w sytuacji kryzysowej,
  • Sposoby koordynowania przekazywania informacji wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

Dobre zaplanowanie i przygotowanie scenariuszy w zakresie EB w sytuacji kryzysowej zwiększa bowiem prawdopodobieństwo:

  • Ochrony wizerunku firmy oraz jej pozycji na rynku, 
  • Zmniejszenia niepokojów i ułatwienie zdobycie akceptacji na przeprowadzenie działań naprawczych, 
  • Ograniczenia negatywnej reakcji ze strony pracowników i plotek w otoczeniu i wnętrzu firmy, 
  • Obniżenie poziomu złej atmosfery i ograniczenie niepotrzebnych emocji wśród załogi, 
  • Stworzenia swoistej „platformy dobrych relacji” z pracownikami, których przedsiębiorstwo będzie chciało powtórnie zatrudnić, gdy powróci koniunktura (jeśli dana sytuacja kryzysowa jest z tym związana).

Opisy przypadków

Poniżej zaprezentowano przykłady komunikacji w czasie przeprowadzania redukcji zatrudnienia w sytuacji kryzysowej. Pierwszy opisuje percepcję procesu zwolnień wśród pracowników i pozwala wyciągnąć wnioski dotyczące błędów jakie pracodawca popełnił uruchamiając zwolnienia w firmie. Drugi odnosi się do formy, w jakiej zarządzający dokonali wypowiedzenia umów o pracę wśród pracowników.

Przykład I (fabryka w Polsce wschodniej; nazwy miejscowości i zakładu oraz nazwy wydziałów zostały zmienione); źródło:www.poranny.pl

W listopadzie, Powiatowy Urząd Pracy w miejscowości X otrzymał od zarządu fabryki należącej do spółki „ABC” informację o zamiarze zwolnienia 184 pracowników, to jest: trzech pracowników administracyjnych, 77 z wydziału obróbki, 16 z lakierni, 48 z montażu, 12 z wydziału utrzymania ruchu, 25 z magazynów. Następnego dnia pracownicy fabryki otrzymali pierwsze wypowiedzenia. Na pierwszy ogień poszły osoby zatrudnione na czas nieokreślony.

— To było straszne, kobiety płakały — mówi jeden z pracowników zakładu. — Dyrekcja mówi, że zostawi specjalistów, ale to właśnie specjaliści są zwalniani. Bo jak zwalniają człowieka, który pracuje już 30 lat i zna ten zakład dużo lepiej niż niejeden kierownik, to jakich fachowców oni chcą tu zostawić? Tych chłopczyków co to pracują dopiero od roku?

Nieoficjalnie mówi się, że przyczyną zwolnień jest zła kondycja zakładu. Dlaczego więc kryzys nie dotknął innych fabryk spółki „ABC”? To pytanie, tak jak i wiele innych, w ubiegłym tygodniu, zadawano prezesowi spółki. Niestety, do dziś nie udzielił on na te pytania odpowiedzi.

Przykład II (źródło: www.infopraca.pl)

Brytyjska firma The Accident Group zajmowała się odzyskiwaniem odszkodowań powypadkowych. Kiedy w 2004 roku zmieniło się prawo ubezpieczeniowe i firma zaczęła podupadać, wysłała do większości swoich 2400 pracowników SMS’a o treści: „Pilne. Nie płacimy pensji. Proszę NIE kontaktować się z biurem. Szczegóły przyślemy po południu”.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?


Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością w kontekście zarządzania w firmie. 

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

To, co i jak mówisz wpływa na to, co i jak myślisz...
Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto pamiętać i używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu organizacją i ludźmi, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Jak zachować balans pomiędzy potrzebami stron?

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym co najważniejsze, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Mediacon doradztwo HR wynagrodzenia strategia HRM badania efektywności OCAI szkolenia i warsztaty rozwojowe oceny okresowe wartościowanie stanowisk pracy efektywne procesy HR system wynagrodzeń rozwiązania systemowe ZZL kultura organizacyjna HPI premie benefity modele kompetencji ścieżki kariery motywowanie efektywność zarządzanie zespołem testy i badania pracowników zarządzanie przez cele doradztwo HRM  testy i badania online doradztwo i konsulting HR zarządzanie ludźmi HCM
(c)1999-2023, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem