rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Cele i zadania jakościowe - jak stawiać i rozliczać?

Cele i zadania jakościowe - jak stawiać i rozliczać?

Poniedziałek, Luty 3, 2020

W przypadku celów i zadań jakościowych ustalenie kryteriów oceny ich realizacji jest trudniejsze. Jednak nie powinno to powodować unikania stawiania takich celów i zadań.

·        poziom satysfakcji klientów,

·        współpraca w zespole,

·        komunikacja wewnętrzna,

·        kreatywność,

Spróbujmy na przykładzie rozpatrzyć możliwość ustalenia zadań i kryteriów oceny ich realizacji wynikających z celów o charakterze jakościowym.

 

cele jakościowe

Jak pokazuje powyższy przykład, w przypadku zadań o charakterze jakościowym mamy często do czynienia z trudnymi do weryfikacji danymi. Pojawiają się bowiem takie kryterium oceny jak np. wyniki badań prowadzonych zarówno wśród pracowników jak i klientów. Ze względu na złożoność celów i zadań o charakterze jakościowym istnieje duże prawdopodobieństwo, że ilość i rodzaj kryteriów oceny ich realizacji może być większa niż w przypadku celów ilościowych. Wynika to z faktu trudniejszego do uchwycenia i sklasyfikowania danych świadczących o takim, a nie innym poziomie realizacji zadań.
Ważne również staje się posiadanie danych porównawczych z poprzednich okresów. Niestety, w praktyce firmy nie dysponują zbyt wielką ilością narzędzi i informacji z przeszłości, które pozwalają na ocenę realizacji takich celów jak np. poprawa morale załogi, poziom satysfakcji klientów, itp. W takim przypadku pozostaje jedynie ustalenie kryteriów, które pośrednio mogą przyczynić się do ustalenia wyników, jednak należy pamiętać, że w takiej sytuacji obiektywność i adekwatność kryteriów oceny wykonania zadań może stanowić problem.

Przykład:

W jednym z urzędów pracy wprowadzono system ZPC. Dla specjalistów przeprowadzających wywiady z bezrobotnymi przed skierowaniem ich do pracy postawiono następujący cel: „Skrócić czas obsługi interesantów”. Jako kryterium oceny przyjęto wskaźnik „liczba przeprowadzonych w tygodniu wywiadów na jednego specjalistę”. Wskaźnik ten miał być brany pod uwagę przy ustalaniu podwyżek płac.

Zastosowany wskaźnik rzeczywiści wpłynął na postępowanie specjalistów. Szybciej przeprowadzali wywiady, a kolejka interesantów przesuwała się prędzej. W krótkim czasie wywiady przyspieszono do takiego stopnia, że stały się one bardzo powierzchowne. W efekcie interesanci zaczęli być kierowani do nieodpowiednich pracodawców, którzy nie przyjmowali ich do pracy. Zatem interesanci wracali do urzędu i musieli przejść całą procedurę od początku. Po pewnym czasie kolejka oczekujących na wywiad nadal przesuwała się szybko, była jednak dłuższa niż przed wprowadzeniem wspomnianego kryterium oceny pracowników urzędu pracy.

Co zatem zrobić, aby cele i zadania jakościowe stały się sensownie zarządzanym elementem funkcjonowania zespołów?

  1. Zidentyfikuj Kluczowe Obszary Efektywności działu/firmy.
  2. Nazwij elementy jakościowe, które mają wpływ na osiąganie efektów w tych obszarach.
  3. Ustal, jakie miary efektywności możesz zastosować.
  4. Zadbaj o rozwój odpowiednich kompetencji menadżerów związanych z stawianiem i rozliczaniem celów (np. udzielanie informacji zwrotnej).

Na czym oprzeć i jak może przebiegać wdrożenie zarządzania celami jakościowymi? Sprawdź TUTAJ.

Jeśli chcesz więcej poczytać na ten temat - zajrzyj TUTAJ

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj