rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Chcesz, aby szkolenie było efektywne dla ludzi i firmy? Przeczytaj.

Chcesz, aby szkolenie było efektywne dla ludzi i firmy? Przeczytaj.

Piątek, Październik 4, 2019

Dość powszechnie uważa się, że każde szkolenie jest korzystne i każde może się przydać. Jest to jednak fałszywe przekonanie. Szkolenia w firmie powinniśmy planować w konkretnym kontekście, adekwatnie do poziomu rozwoju ludzi i samej firmy, i co ważne - również ważne - celu, jaki ma ono wspierać.

W każdym z poziomów oczekiwanej efektywności i potrzeb pracowników można wyróżnić różne tryby uczenia się. Ma to ogromne znaczenie przy projektowaniu i realizacji szkoleń, ponieważ bezpośrednio wpływa dobór metod i technik szkoleniowych.

 

Poziom I - wdrażanie
Należy pamiętać, że na tym poziomie zajmujemy się wyłącznie dobrym wykonywaniem pracy, co przekłada się na następujące tryby uczenia się:

  • Tryb 1. Stosowanie się do reguł

Polega na uczeniu poprawnego wykonywania najprostszych czynności poprzez ścisłe trzymanie się ustalonych reguł, przyjętych procedur i instrukcji.

  • Tryb 2. Adaptacja

Dotyczy takiego funkcjonowania pracownika w organizacji, aby mógł on i potrafił reagować na nieprzewidziane okoliczności wewnętrzne lub zewnętrzne. Innymi słowy chodzi o umiejętność adaptowania i zmieniania poznanych reguł i procedur do zmieniających się nagle warunków i okoliczności (kiedy pojawiają się nieprzewidziane zdarzenia często trzeba odkrywać „drogę na skróty” lub wprowadzać ad hoc drobne zmiany pozwalające na efektywne wykonanie pracy).

  • Tryb 3. Odkrywanie powiązań

Polega na uświadomieniu sobie przez pracownika, dlaczego właśnie taka forma wykonywania pracy jest dobra i dlaczego właśnie tak, a nie inaczej działają procedury i czemu mają one służyć. Tryb ten polega również na zrozumieniu wzajemnych zależności polegających na tym, że każde zadanie wiąże się i/lub jest wynikiem zadań wykonywanych przez innych ludzi, zwyczajów oraz norm i zasad regulujących zachowanie ludzi w organizacji.

 

Poziom II. - Doskonalenie
Pamiętajmy, że poziom ten ma prowadzić do udoskonalenia istniejących standardów i podnoszenia efektywności pracy. Poziom ten wymaga (oprócz ww. trybów 1, 2 i 3) umiejętności niezależnego działania, wykazywania się inicjatywą, a także zdolnością samodzielnej oceny sytuacji. Zatem na poziomie tym koncentrować się należy na następujących trybach uczenia się:

  • Tryb 4. Zdobywanie doświadczeń

Obejmuje on nabywanie umiejętności uczenia się i wyciągania wniosków z własnych doświadczeń. Chodzi tutaj o zastosowanie posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu – uczący się wie już bowiem jakie metody pracy są najbardziej odpowiednie, jakie rozwiązania są najlepsze w różnych sytuacjach. Jest również pewniejszy siebie przy podejmowaniu działań z własnej inicjatywy. Praktyka wskazuje, że w tym trybie uczenia się nieodzowny jest udział innych osób (np. zespół zadaniowy, przełożony, opiekun, trener wewnętrzny, itp.).

  •  Tryb 5. Eksperymentowanie

Nauka w tym trybie przybiera formę eksperymentów. Polegając na własnej wiedzy i doświadczeniu możliwe jest projektowanie, sprawdzanie i ocenianie nowych metod, procedur i sposobów lepszego wykonywania pracy.

 

Tryb 4 i 5 (Zdobywanie doświadczeń i eksperymentowanie) opierają się na samodzielnym uczeniu się poprzez wykorzystywanie własnych doświadczeń i zdobytej do tej pory wiedzy. Innym słowy kluczowe znaczenie ma tutaj uczenie się poprzez pracę. Rola organizacji polega na zachęcaniu ludzi do takiej formy uczenia się i stwarzanie odpowiednich warunków.

Poziom III. Wprowadzanie innowacji
Na tym poziomie zajmujemy się wymyślaniem nowych i lepszych sposobów pracy. Nauka musi więc koncentrować się na bardziej wyszukanych i złożonych czynnikach.

  •  Tryb 6. Łączenie

Polega na odnajdywaniu związków pomiędzy czynnościami, wydarzeniami i osobami w celu osiągania synergii. W ten sposób można pracować pokonując granice i podziały pomiędzy stanowiskami, działami i zespołami. Uczący się, staje się bardziej świadomy pozycji i potencjału - zarówno swojej jak i innych. Uczy się zatem lepiej pracować z innymi przedstawicielami różnych dziedzin posługujących się inną perspektywą i założeniami, które wymagają pogodzenia. Tryb ten wymaga umiejętności postrzegania całości sytuacji i systematycznego myślenia, dostrzegania miejsc, w których jedna rzecz zależy od drugiej. Wymaga też analizowana i zrozumienia szerszego kontekstu wykonywanej pracy w wielu płaszczyznach.

  • Tryb 7. Zaangażowanie

Nauka polega na uczeniu się i pracowaniu bez poczucia wąsko pojmowanego celu określającego jedynie miejsce i zakres własnej pracy. Chodzi tutaj o zrozumienie, czym jest wykonywana praca nie tylko dla osoby uczącej się, ale i dla jej współpracowników, działu, czy wręcz całej organizacji.

 

Mam nadzieję, że tak próba uporządkowania rozumienia zależności pomiędzy specyfiką poziomów, trybów i celów szkolenia pomoże w zbudowaniu sensownego planu i budżetu szkoleń. Powodzenia!

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj