rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Chcesz efektywnego HR-u? Zadbaj o architekturę procesów.

Chcesz efektywnego HR-u? Zadbaj o architekturę procesów.

środa, Listopad 4, 2020

Efektywność działań w obszarze HRM podlega podobnym regułom, jak w działaniach biznesowych. Musi być nie tylko strategia, ale i opisane, powtarzalne procedury, procesy i instrukcje postępowania. Niestety praktyka podpowiada, że komponenty te są zbyt często mylone lub pomijane. W efekcie mamy rozczarowania, bo to "nie działa". Czy jednak tak być musi?

Zwykle, gdy występuje jakiś problem, zaczynamy pisać instrukcję postępowania, bo tak będzie szybciej i łatwiej. Jednak szybko się okazuje, że nie jest ona do zastosowania w praktyce. Nawet jej ogłoszenie, niczego nie zmienia. Jest pomijana w działaniu, pracownicy radzą sobie na własną rękę. Jesteśmy w punkcie wyjścia… Dlaczego tak się dzieje?

Może być wiele specyficznych przyczyn, ale na pewno jest kilka takich, które niemal na pewno wystąpią:

  • Dana instrukcja jest napisana w oderwaniu (braku definicji) procesów, których realizacją ma wspierać.
  • Same procesy, które ma wspierać dana instrukcja, też są nieopisane (niezdefiniowane).
  • W efekcie instrukcja próbuje opisać i skłonić ludzi do wykonania określonej sekwencji czynności, które do tej pory wykonywali intuicyjnie i zwyczajowo i „jakoś” sobie radzili.
  • Zarówno dotychczasowy sposób działania bez instrukcji oraz ten opisany w instrukcji różnią się od siebie. Dlaczego? Bo najczęściej nie ma wspólnej analizy sytuacji oraz jej uwarunkowań (czyli danego procesu), tylko każda ze stron – pracownicy i twórcy instrukcji - nie komunikują się  w kluczowych aspektach, natomiast próbują „postawić na swoim”. W efekcie mamy klincz; działanie odbywa się nie tak jak oczekuje twórca instrukcji, a pracownicy utwierdzają się tylko w przekonaniu, że ich sposób działania jest lepszy, więc nie stosują nowej instrukcji.

Zrobił się mętlik? Ależ oczywiście. I to nie „sam się zrobił”, ale my sami go wywołujemy! Jak to możliwe? Ponieważ nie porządkujemy pojęć, nie dbamy o odpowiednią architekturę procedur i kolejność ich tworzenia.

Skupmy się zatem na tym, jak to zrobić dobrze!

Na początek warto uporządkować sobie rozumienie podstawowych pojęć, takich jak: proces, procedura, instrukcja. Mylenie ich prowadzi bowiem często do próby rzeczonego wyżej „chodzenia na skróty”.

procesy HR

Procedura/Instrukcja/regulamin – dokument opisujący krok po kroku działania oraz instrukcje postępowania przy wykonywaniu poszczególnych czynności w ramach danego działania w procesie.

procesy HR

Analiza powyższych ilustracji pozwala powiedzieć, że:

Procesem można zarządzać, a procedurę trzeba wykonać. Zarządzanie procesem oznacza przestrzeń do planowania jego przebiegu, kontrolowania jego wykonania i reagowania na ewentualne odstępstwa w wyniku takiej kontroli. W procedurze natomiast nie ma miejsca na taką swobodę: procedurę i instrukcję postępowania trzeba po prostu zrealizować wg. opisanych tam czynności.

procesy HR

Analiza powyższej architektury procesów wskazuje jednoznacznie, że powinniśmy poruszać się „od góry, na dół”.

W pierwszej kolejności należy zatem określić poziom strategicznych CELÓW, jakie ma wspierać dana procedura (a docelowo instrukcja wykonania). Dzięki temu określony zostanie kontekst tworzenia procedur. W drugim kroku określmy poziom operacyjny, czyli nazwijmy obszary działań (poziom operacyjny). W naszym przykładzie jest to: Rekrutacja zewnętrzna.

Potem zastanówmy się, jakie procedury postępowania mają obowiązywać dla danego poziomu wykonawczego (tutaj: Rekrutacja wewnętrzna-> publikacja ogłoszeń).

Ponieważ „publikacja ogłoszeń” to poziom procedur, musza one być opisane. Minimum informacji, jakie powinna zawierać procedura, to:

  • Co (trzeba zrobić?)
  • Kto (ewentualnie kiedy- ma to zrobić?)
  • Jak (to ma być zrobione?)

  • Wzory dokumentów do wypełnienia
  • Wyjaśnienie, jakie dane i w jakie rubryki mają być wpisane
  • Wymagane podpisy i potwierdzenia (pisemne i/lub zdalne)

Podsumujmy zatem najważniejsze elementy:

  1. Określ kontekst, procedury. Ustal co ona ma wspierać (jaką wartość dodaną generować).
  2. Dobierz/ określ właściwe (efektywne) sposoby działania.
  3. Opisz to wszystko dokładnie (instrukcja).

Na koniec, jeszcze będzie jedno wyzwanie – trzeba to wdrożyć w życie

Tutaj polecam tak naprawdę jedno zalecenie - Wdrażając instrukcję postępowania sprawdź/ przetestuj jej użyteczność i efektywność (wykorzystaj do tego swoich współpracowników).

Jeśli taki test wykaże jakieś słabości lub braki, koniecznie je uwzględnij i popraw to. Zauważ, że dzięki temu zyskasz na jakości opracowanej procedury i instrukcji do niej, ale również większą akceptację dla ich stosowania przez Twoich współpracowników. Wynika to z prostego faktu, że uwzględnione zostały ich uwagi i sugestie. Stali się oni zatem de facto współtwórcami tych rozwiązań. Dzięki temu ryzyko, że dana procedura lub instrukcja nie będą stosowane, w praktyce znacznie spada. Jest bowiem „nasza”, a nie „twoja”. I o to w tym właśnie chodzi.

Powodzenia!

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj