rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018

Wojsko nie uczy wszystkich umiejętności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Podobnie jak programy MBA nie zapewniają realnego doświadczenia przywódczego w tym samym stopniu, co wojsko. Wojsko nie oferuje takich umiejętności, jak marketing, sprzedaż, finanse i przedsiębiorczość, w których np. program MBA jest doskonały. (Raport: Korn/Ferry International, Military Experience CEOs:, 2005). Ale jest coś, co warto sobie przyswoić od wojska...

Co może zniszczyć pozycję lidera w zespole?
Do stworzenia tego wpisu zainspirował mnie materiał z 1965 roku. Jest to przewodnik/poradnik dla dowódców armii amerykańskiej. Są tam różne wątki związane z dowodzeniem, ale szczególnie ciekawe są uwagi dotyczące tego, co niszczy pozycję lidera w dowodzonym oddziale:

  1. Naruszenie godności jednostki,
  2. Stosowanie grupowej odpowiedzialność/masowa kara/,
  3. Wyśmiewanie żołnierzy,
  4. Popędzanie podwładnych, a później kazanie im czekać lub wypełnianie tego czasu „ćwiczeniami dla ćwiczeń”,
  5. Odpoczywanie zanim podwładni też mogą to zrobić,
  6. Unikanie odpowiedzialności za zapewnienie sił i środków do realizacji zadania,
  7. Obwinianie swoich przełożonych za nieudaną misję,
  8. Upominanie podwładnych za nieudaną misję pomimo, że tak naprawdę się udała,
  9. Jedzenie zanim podwładni też mogą to zrobić,
  10. Faworyzowanie wybrańców,
  11. Słaba i chwiejna moralność.

Co może budować pozycję lidera?
Poruszony lekturą sięgnąłem do nowszych materiałów. Tutaj z kolei armia brytyjska (The Army Leadership Code) daje jasne zalecenia, co buduje pozycję lidera:

1. Prowadź przez przykład

2. Zachęć do myślenia

3. Zastosuj nagrodę i dyscyplinę

4. Wymagaj wysokiej wydajności

5. Zachęć do zaufania w zespole

6. Rozpoznaj poszczególne mocne i słabe strony swoich podwładnych

7. Dąż do celów zespołowych

Co ciekawe, w wersji oryginalne brzmi to następująco:

— Lead by example

— Encourage thinking

— Apply reward and discipline

— Demand high performance

— Encourage confidence in the team

— Strive for team goals

Jaki z tego wniosek?
Jeśli ktoś jeszcze myśli, że we współczesnym wojsku wydaje się tylko rozkaz, a żołnierze go wykonują, to się po prostu myli. Konflikty militarne ostatnich czterech dekad (np. Falklandy, Irak, Afganistan), ale również doświadczenia obu wojen światowych, nasuwają jeden podstawowy wniosek: dowódca musi być liderem, a o wartości bojowej decyduje nie tylko sprzęt, ale ludzie. I dokładnie te same reguły działają w firmach.

Zanim będziemy w naszych firmach tacy „Agile” i „Turkusowi”, może warto zobaczyć, czy nie trzeba zacząć od podstaw?
Być może jest kilka rzeczy, których biznes jeszcze może nauczyć się od armii?

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj