rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Czego biznes nauczył się od wojska?

Czego biznes nauczył się od wojska?

Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018

W codziennym zarządzaniu organizacją i ludźmi, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Co ciekawe, niektóre z nich nie zmieniły się od ponad 3000 lat.

Rozwiązania systemowe i procesy

  • Budowanie zespołów – ponad połowa ćwiczeń w ramach szkolenia piechoty morskiej Wielkiej Brytanii (Royal Marines Corps) zawiera w sobie elementy budowania zespołu i kształtowania umiejętności współdziałania.
  • Wyłanianie liderów - Pierwsza rekrutacja kandydatów na oficerów w oparciu o standardowy obecnie proces Assesment Centre (AC) odbyła się w armii angielskie w czasie I wojny światowej (1914-1918).
  • Opis stanowisk pracy - Jednym z najbardziej rozwiniętych systemów opisów stanowisk pracy jest CODAP – system stosowany i rozwijany w armii amerykańskiej od ponad sześćdziesięciu lat.
  • Zarządzanie przez jakość - Podwaliną do stworzenia norm ISO są reguły które jako pierwszy na świecie wprowadził Departament Obrony USA w 1959 roku w postaci normy MIL-Q-9858 - Wymagania Programu Jakości.
  • Język biznesowy – określenia stosowane powszechnie w zarządzaniu i biznesie, takie jak: strategia, cel, zadanie, taktyka działania, itp. - są wprost zaczerpnięte z nomenklatury wojskowej.
  • Motywowanie pozafinansowe – to rozwiązanie zapoczątkowane w armii rzymskiej już 2 wieku p.n.e. Oparte na atrybutach, które możemy i dzisiaj odnaleźć w rozwiązaniach stosowanych we współczesnych firmach (pochwały publiczne, nagrody rzeczowe, odznaczenia, symbole statusu, itp.).
  • Zarządzanie wiedzą i doświadczeniami - Od roku 2001 w Armii USA działa system zarządzania wiedzą Army Knowledge Management, który stanowi realizację strategii Departamentu Obrony Narodowej USA w zakresie zdobywania kluczowej przewagi na polu bitwy poprzez wykorzystanie wiedzy swoich jednostek.
  • Struktury organizacyjne - klasyczny podział na poziomy zarządzania i departamenty (działy) oraz inne struktury spotykane we współczesnych firmach, pochodzą wprost z rozwiązań stosowanych w dowodzeniu armiami rzymskimi od czasu ich uzawodowienia, czyli od 2 wieku przed naszą erą. I w gruncie rzeczy niewiele od tamtego czasu się zmieniły.
  • Reguły zarządzania firmą –popularne wśród menedżerów chińskie traktaty zawierające zasady taktyki i strategii skuteczne nie tylko w wojsku, ale również w interesach i życiu osobistym zebrane w książce „Sztuki wojny” opisane przez chińskiego stratega Sun Tzu, mają ponad 2500 lat.
  • Zarządzenie projektami – Wywodzi się wprost z doświadczeń przy złożonych projektach zbrojeniowych realizowanych na potrzeby wojska; m.in. w latach 50-tych przy budowie rakiety „Polaris” powstało wiele elementów opisanych w metodyce PRINCE2.

Zarządzanie ludźmi

Jeśli ktoś jeszcze myśli, że we współczesnym wojsku wydaje się tylko rozkaz, a żołnierze go wykonują, to się po prostu myli. Konflikty militarne ostatnich czterech dekad (np. Falklandy, Irak, Afganistan), ale również doświadczenia obu wojen światowych, nasuwają jeden podstawowy wniosek: dowódca musi być liderem, a o wartości bojowej decyduje nie tylko sprzęt, ale głównie morale i utożsamiane głównie z armią (choć moim zdanie niesłusznie) zjawisko esprit de corps. Ale to już osobna historia...

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj