rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Cztery dylematy przy opisach stanowisk pracy i jak sobie z nimi radzić?

Cztery dylematy przy opisach stanowisk pracy i jak sobie z nimi radzić?

Czwartek, Październik 20, 2022

Opis stanowisk pracy to takie swoiste "must have" w każdej organizacji. Jest wiele wzorów i sposobów ich tworzenia. Warto jednak przy tej okazji pamiętać o tym, jak można sobie poradzić przy typowych problemach i rozterkach podczas ich tworzenia.

Jest wiele dostępnych wzorów formularzy opisów stanowisk pracy oraz opisów procesów i procedur ich tworzenia. Oczywiście można je stworzyć również samodzielnie. Przecież zawsze występują bowiem specyficzne sytuacje, procesy, struktury, które wymagają dostosowania narzędzi i sposobów tworzenia opisów stanowisk pracy.

Praktyka podpowiada jednak, że bez względu na wybrany sposób i narzędzia, istnieje ryzyko natknięcia się w procesie tworzenia opisów na różnego typu przeszkody i błędy.

Na co zatem zwrócić uwagę i jak radzić sobie z unikaniem typowych trudności i problemów? Rozpatrzmy zatem cztery typowe sytuacje (numery mają jedynie charakter porządkowy):

1. Wybór zadań/czynności do zamieszczenia w opisie stanowiska

To jeden z kluczowych dylematów. Ilość zadań w opisie stanowiska powinien bowiem nawiązywać do faktycznego obciążenia pracą i charakterystyki najczęściej wykonywanych zadań. 

Kwestia ta pojawia się zwykle przynajmniej z dwóch zasadniczych powodów: 

  • brak klucza wyboru zadań do ujęcia w opisie stanowiska.
  • uwarunkowania psychologiczne.

Określenie klucza wyboru zadań do ujęcia w opisie stanowiska to w gruncie rzeczy przyjęcie określonej zasady, wg której podejmujemy decyzję o wpisaniu/niewpisaniu zadania do opisu stanowiska pracy, jeśli pojawia się wątpliwość w tym względzie.

Można opracować własne sposoby, można jednak wziąć pod uwagę, rozwiązanie oparte na dwóch czynnikach: Częstości występowania zadania oraz czasu jego realizacji.

  • Jeśli zadanie występuje bardzo rzadko (np. raz na kilka miesięcy) - może nie warto go umieszczać w opisie stanowiska, co może sugerować, że zadanie to jest stałym/codziennym elementem pracy.
  • Jeśli zadanie występuje często - wydaje się, że trzeba je ująć, ponieważ stanowi często powtarzający się element pracy na danym stanowisku.

Drugi parametr pomocny przy rozstrzyganiu omawianego tutaj dylematu - to czas wykonywania zadania. Okazuje się bowiem, że często zadania mylone są z czynnościami składającymi się na zadanie. Jeśli zatem ktoś mówi o "wykonywaniu zadania", które na przykład zabiera 10-5 minut, to być może mówi tak na prawdę o "czynności" składającej się na "zadanie".

Patrząc na powyższy  można powiedzieć, że warto rozważyć szczegółowość zapisów. Jeśli chcemy również zawrzeć w opisie stanowiska tego typu informacje, rozważmy, czy nie lepiej byłoby uwzględnić zapisów "zadań" i "czynności", które na takie zadania się składają.

Z kolei wspomniane kwestie psychologiczne wynikają często z faktu, że pracownicy mniej lub bardziej świadomie zmierzają do podkreślenia wagi wykonywanej pracy, jej znaczenia, czy po prostu własnej wartości. Dzieje się tak przede wszystkim, gdy opisujemy istniejące i obsadzone stanowiska.

Warto wówczas pamiętać, aby dokładnie i krytycznie analizować pozyskane informacje dotyczące tego, co należy do zadań pracownika na opisywanym właśnie stanowisku. Oczywiście może okazać się, że dana osoba faktycznie wykonuje wiele ważnych zadań i ponosi szeroką odpowiedzialność. Jeśli tak jest, to nie ma przecież podstaw, aby to negować. Można jednak przeanalizować uzyskane informacje i zastanowić się, czy nie jest to dobra podstawa do przeprojektowania stanowiska lub automatyzacji określonych zadań lub zwiększenia zatrudnienia i podzielenia zbyt dużej ilości zadań pomiędzy większą ilość pracowników.

2. Zbyt szczegółowe zapisy

Skutkiem takiego podejścia będzie nie tylko bardzo rozbudowany opis stanowiska. Pojawi się bowiem w przyszłości trudność polegająca na tym, że każda najdrobniejsza (ale zawarta w opisie stanowiska) informacja będzie musiała być korygowana, jeśli zmieni się "coś" w rzeczywistości (np. narzędzie pracy, sposób obsługi nazwa własna urządzenia, itp.).

Pilnujmy zatem zapisów również z tego punktu widzenia. Nie piszmy na przykład: "Wprowadzanie danych za pomocą programu ABC". Lepiej napisać: "Wprowadzanie danych do dedykowanego oprogramowania firmowego".

3. Powtarzające się zadania opisywane w różny sposób

Problem zwykle pojawia się w sytuacji, gdy ilość opisywanych stanowisk pracy jest znaczna, a zatem również ilość zapisów/treści będzie duża, a równocześnie opisy są tworzone w wielu miejscach organizacji.

Może to prowadzić na przykład do pojawienia się kilku różnych określeń dla tego samego zadania, np: "prowadzenie korespondencji"; "sporządzanie korespondencji"' "zapewnienie obiegu korespondencji". Pytanie - czy to te same zadania, czy jednak inne? Jeśli te same - powinniśmy zrobić wszystko, aby ustalić jedno brzmienie zapisu takiego zadania.

Najprostszym i sprawdzonym w praktyce sposobem uniknięcia tego typu problemów jest zidentyfikowanie powtarzających się zadań/określeń i przygotowanie swoistej "bazy pojęć". 

Jeśli w trakcie opisu stanowiska pracy okaże się, że dane zadanie/określenie występuje, to po prostu kopiujemy je z ww. "bazy pojęć". Dzięki temu nie tylko oszczędzimy czas na ciągłym "wymyślaniu" zapisów, ale również zyskamy pewność, że powtarzające się specyfikacje stanowisk będą zawsze tak samo określane - niezależnie od miejsca stanowiska w strukturze firmy.

4. Zawyżanie wymagań

To problem, który bardzo często wiąże się z podświadomym opisywaniem osoby, która aktualnie zajmuje opisywane stanowisko, a nie stanowiska. Czasami, jest to również swoista projekcja "pracownika wybitnego".

W obu przypadkach można jednak uniknąć tego typu postępowania i błędów, jakie z niego wyniknie.

W sytuacji, gdy opisujemy stanowisko zajmowane przez określoną osobę: 

- Podkreślmy, że nie opisujemy tego pracownika, a stanowisko,

- Słuchajmy uważnie, czy przypadkiem ktoś, z kim rozmawiamy o opisie stanowiska nie mówi de facto o konkretnej osobie,

- Miejmy krytyczne spojrzenie, sprawdzajmy/upewniajmy się, czy faktycznie trzeba na danym stanowisku danych umiejętności/uprawnień/wiedzy/doświadczeń, itp., aby po prostu dobrze wykonywać zadania stanowiskowe.

 

To tylko cztery "typowe" problemy praktyczne pojawiające się jednak dość często. Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych wskazówek i narzędzi dotyczących sporządzania opisu stanowisk zajrzyj TUTAJ.

 

 

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj