rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Cztery sposoby zarządzania podwyżkami wynagrodzeń

Cztery sposoby zarządzania podwyżkami wynagrodzeń

Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018

Wypracowanie taryfikatora wynagrodzeń nie oznacza zakończenia pracy nad systemem wynagrodzeń zasadniczych. Równie ważne jest bowiem ustalenie reguł, według których następować będą podwyżki płac zasadniczych. Jest to ważny moment na podjęcie decyzji: Od czego będą zależeć podwyżki w naszej organizacji?

Jak pokazuje praktyka, podwyżki w wielu firmach mają jeszcze charakter uznaniowy. W efekcie często są one udzielanie na podstawie subiektywnych przesłanek. Przez to nie są one ani motywujące, ani nie budują klarownej polityki płacowej. Można zatem mówić o "zarządzaniu przez wyjątki, a nie reguły".

W celu uporządkowania takiej sytuacji, Warto rozważyć cztery potencjalne modele tablic podwyżek:

1. Zależne od aktualnego poziomu wynagrodzenia pracownika

Regulacji podlega jedynie dynamika podwyżek, którą warunkuje miejsce obecnej płacy w przedziale. Nie ma tutaj określonych kryteriów ich przyznawania. Decydujące znaczenie ma jedynie tempo i wielkość przyrostu płacy. Takie podejście dobrze sprawdza się w sytuacji, gdy firma stale chce zachować swoją pozycję na rynku płac.

2. Zależne od wyników i aktualnego poziomu wynagrodzenia pracownika

W tym przypadku zasady stosowania takiej tablicy podwyżek, warunkują dwie zmienne: poziom płacy pracownika oraz poziom realizowanych przez niego zadań.

W efekcie można wypracować macierz, która obrazuje wielkość procentową podwyżki zależnie od poziomu obecnego wynagrodzenia i wyników pracy danej osoby. Warto podkreślić, że do stosowania takiego rozwiązania konieczne jest opracowanie narzędzi do oceny wyników pracy.

3. Zależne od wyników i oceny okresowej pracownika (tzw. „płaca za wkład”)

Opiera się ona na połączeniu oceny kompetencji z oceną wykonania zadania. Mówimy wtedy o „płacy za wkład”. W takim przypadku obie sfery są jednakowo ważne i w sumie określają wkład pracownika w organizację. Ustalany jest zatem wynik zbiorczy i na tej podstawie określany jest poziom podwyżki.

W tym przypadku konieczne jest jednak opracowanie systemu ocen kompetencji pracowników.

4. Zależne od fazy rozwoju umiejętności pracownika

Dla porządku należy również dodać, że utworzenie i stosowanie tablic podwyżek powinno być uzupełnione regułami ich stosowania. Szczególnie należy tutaj rozważyć uwarunkowania ogólnofirmowe (np. zyski) lub działowe (np. poziom kosztów), które będą decydować o tym, czy zasady wynikające z tablic podwyżek będą stosowane w pełnym lub ograniczonym wymiarze.

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj