Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Znaczenia efektywności działania ludzi i organizacji w dobie rynku konkurencji, nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać. Kluczowe pytanie brzmi zatem: "Jak zacząć?". I tutaj ważna uwaga - na pewno nie od wdrożenia pomysłów. Mogą się one bowiem tylko z pozoru wydawać właściwe, ale w rzeczywistości źródła obniżające efektywność działania mogą leżeć zupełnie gdzie indziej. Co zatem zrobić na początek? Zadbać o pozyskanie wiedzy na temat istoty problemów, a nie tylko opinie.
Wiele organizacji staje przed poważnym dylematem związanym z wyborem działań usprawniających ich funkcjonowanie. Potencjalnych opcji jest na tyle dużo, że trudno określić, które z nich są rzeczywiście najlepsze. Jednak w pierwszej kolejności należy uporządkować informacje o tym, co i jaki ma wpływ (negatywny lub pozytywny) na działanie naszej firmy i tworzącego ją zespołu.
Jednym z ciekawych podejść do omawianej tutaj problematyki jest model HPI (Human Performance Improvement) opracowany o badania T. F. Gilberta (1996). Model wskazuje by efektywność ludzi i organizacji rozpatrywać pod kątem sześciu zależnych od siebie obszarów, które da się zaobserwować w każdej firmie. Są to:
- Zasoby – narzędzia i sprzęt potrzebny do pracy, przestrzeń, rozwiązania technologiczne, czas czy środki finansowe.
- Organizacja pracy/procesy - normy, instrukcje, wytyczne, zakresy obowiązków, procesy biznesowe zarówno ogólnofirmowe jak i specyficzne dla poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Informacje/komunikacja – informacje o i do pracy, standardy, informacje zwrotne, sposoby komunikacji i przepływu informacji.
- Wiedza i kompetencje - umiejętności i postawy, źródła, możliwości i warunki nabywania wiedzy.
- Motywacja – formy motywowania, nagradzania, warunki finansowe i pozafinansowe, identyfikacja z firmą/marką, konflikty.
- Jakość życia – równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, stres, poczucie bezpieczeństwa.
Badanie w oparciu o model HPI pozwala na identyfikację kluczowych barier w rozwoju efektywności pracowników i organizacji z perspektywy wskazanych powyżej obszarów. Jednocześnie uzyskane wyniki wskazują także czynniki wspierające efektywność. W każdy z przypadków, dodatkowo uzyskujemy informację o sile/znaczeniu danego czynnika, co pozwala ustalić priorytety koniecznych działań. Takie ujęcie badanej problematyki daje zatem doskonały punkt wyjścia do określenia nie tylko perspektyw działania, które wymagają interwencji, ale również ustalenie priorytetów.
Innymi słowy: Efektem projektu badawczego jest zatem precyzyjna identyfikacja obszarów będących mocnymi stronami organizacji pod kątem efektywności pracowników oraz obszarów wymagających interwencji wraz z propozycją kierunków zmian i działań, prowadzących do zwiększenia efektywności.
Konsekwencją przeprowadzenia badania w oparciu o model HPI, przy rekomendowaniu kierunków i sposobów rozwoju ZZL w firmie jest:
- Pewność, że każde rekomendowane i później realizowane działanie w obszarze zarządzania i organizacji będą związane z konkretnymi celami funkcjonowania całej organizacji, a nie tylko wybranych służb i działów.
- Dokładna analiza wszelkich barier utrudniających pracownikom uzyskiwanie i przekraczanie zakładanego poziomu efektywności.
- Precyzyjnie uzasadnienie, przygotowane i wsparcie dla działań rozwojowych podejmowanych na rzecz pracowników.
- Optymalne wykorzystanie potencjału pracowników.
- Możliwość weryfikacji, pomiaru i oceny efektów podejmowanych działań rozwojowych.
Jak takie badanie wygląda od strony praktycznej?
Po pierwsze, zebranie danych nie wymaga zbyt wielkiego wysiłku od respondentów. Jak pokazuje bowiem praktyka, pracownicy niezbyt chętnie angażują się w badania wymagające poświęcenia wiele czasu. W przypadku badania HPI, pomimo, że respondenci odnoszą się do 36 stwierdzeń, udzielenie odpowiedzi zajmuje ok. 20 minut. Po drugie – badanie można z powodzeniem przeprowadzić w firmie zdalnej. Dzięki temu udział w nim można zrealizować o dowolnej porze doby i z dowolnego miejsca (wymaga tylko dostępu do sieci internetowej).
Warto również zauważyć, że badanie jest anonimowe, co zwykle pozytywnie wpływa na zwrotność (ilość osób biorących udział w badaniu osiąga zwykle ponad 70% badanej populacji, co znacznie przekracza statystycznie wyliczaną reprezentatywność próbki).
Przygotowując samo badanie warto również zwrócić uwagę na zbudowanie metryczki badania, czyli części, w której respondenci podają dane o charakterze demograficznych oraz miejsca pracy. Praktyka podpowiada, że najczęściej ciekawe dane analityczne pozwala uzyskać zawarcie w metryczce badania takie elementy, jak:
- Staż pracy w firmie
- Grupa stanowisk (np. specjalistyczne, menadżerskie, wykonawcze)
- Miejsce pracy (centrala firmy lub oddział)
- Obszar merytoryczny pracy (np. sprzedaż i obsługa klienta, produkcja, administracja, itd.)
Takie podstawowe cztery elementy dają już podstawę do niezwykle ciekawych analiz i zestawień wyników. Na przykład: stanowiska menadżerskie versus wykonawcze; centrala versus oddziały; osoby o różnym stażu pracy, itd.).
Co zrobić z wynikami badania?
Po pierwsze – zadbajmy o to, aby z wynikami badania mogli zapoznać się nie tylko szefowie, ale również pracownicy, czyli de facto uczestnicy badania. To buduje wewnętrzny wizerunek szefostwa firmy w oczach pracowników i zwykle jest zauważane i pozytywnie komentowane przez pracowników.
Oczywiście taką prezentację trzeba przygotować. Warto przy tym zadbać o atrakcyjne graficznie i czytelne przekazanie informacji z badania. Niemniej jednak najważniejsze będzie również udzielenie informacji, co na podstawie wyników badania decydenci zamierzają zrobić. Nie chodzi oczywiście o prezentowanie gotowych rozwiązań, ale o choćby ogólny zarys tego, co na podstawie uzyskanych wyników będzie obszarem dalszych działań naprawczych/ wdrożeniowych. No i oczywiście powinno się „coś” w tym zakresie faktycznie zacząć dziać.
Jak to wszystko przygotować i przeprowadzić?
Oczywiście model HPI jest dość szeroko prezentowanych w różnych publikacjach oraz mediach elektronicznych i można uzyskać wiedzę wystarczającą do przygotowania takiego badania. To jednak zabiera sporo czasu (szczególnie opracowanie badanych stwierdzeń dla każdej z perspektyw).
Przydaje się również trochę doświadczenia w prowadzeniu samych badań, a na pewno w interpretacji wyników z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania firmy i spojrzenia holistycznego. Uniknięcie tych niedogodności możliwe jest w łatwy sposób – wystarczy skorzystać z zewnętrznego wsparcia doświadczonego eksperta lub gotowych rozwiązań technicznych w zakresie tego typu badań.
Można jednak mieć obie te rzeczy w jednym miejscu! Wystarczy, że zajrzysz TUTAJ.