Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Przełożeni często znajdują wiele argumentów przemawiających za tym, że pracownicy nie prezentują zachowań, postaw i efektywności na takim poziomie, jak się od nich oczekuje. Pewnie czasami, jest to wina pracowników, ale czy zawsze? Jest bowiem kilka prostych zasad, które z pewnością pomogą menadżerom lepiej współpracować ze swoimi podwładnymi. Tym bardziej, że sami pracownicy wiedzą jak to zrobić. Wystarczy spytać...
Do sporządzenia tego wpisu skłoniły mnie pewne obserwacje ze szkolenia, które prowadziłem. Dotyczyło ono współpracy zespołowej. Oczywiście pojawiły się tam wątki związane z komunikacją i współpracą z przełożonym. Co ciekawe, uczestnicy skupili się nie na narzekaniu, ale wypracowaniu konkretnych zaleceń (próśb), które chcieliby skierować do swoich przełożonych w celu zwiększenia efektywności współpracy.
Publikuję wyniki tej pracy, bo mam wrażenie, że mają one charakter uniwersalny, a co najważniejsze - "wyszły spod ręki" szeregowych pracowników.
Co ciekawe, wyniki swojej pracy uczestnicy szkolenia nazwali "Instrukcją obsługi pracownika". Oto ona:
Jeśli oczekujesz ode mnie, żebym coś zrobił/a:
- Poproś, wytłumacz o co chodzi; nie wymuszaj, nie krzycz.
- Uśmiechnij się, bądź miły.
- Powiedz dlaczego mam to zrobić (dlaczego to jest ważne)
- Określ w jakim czasie mam to zrobić.
- Okaż zainteresowanie wynikiem mojej pracy.
- Sprawdź czy mam czas zrobić to teraz.
- Bądź wyrozumiały jeśli nie mogę tego zrobić (np. brak umiejętności inne zadania).
- Staraj się mnie zrozumieć, postaw się w mojej sytuacji.
Jeśli oczekujesz ode mnie informacji:
- Jeśli możesz, to sam przyjdź do mnie spytać się o daną sprawę. Nie każ mi za każdym razem odrywać się od pracy.
- Nie obrażaj się, jeśli nie mogę udzielić ci informacji natychmiast (np. obsługuję klienta, piszę korespondencję, nie pamiętam danych i muszę sprawdzić).
- Upewnij się, że mam czas rozmawiać z tobą.
- Jeśli pytasz o delikatne sprawy, upewnij się, czy to dobre miejsce na zadawanie takich pytań.
- Zadaj konkretne pytania.
- Powiedz, jaką masz wiedzę na temat, o który pytasz – będzie mi łatwiej ci odpowiedzieć.
- Dopytaj, jeśli nadal nie rozumiesz. Nie zakładaj z góry, tego co nie było powiedziane.
- Podziękuj za udzielone informacje.
Jeśli oczekujesz ode mnie pomocy:
- Nie wstydź się i poproś o pomoc.
- Powiedz dokładnie jakiej pomocy oczekujesz.
- Podziękuj, jeśli pomogłem/am.
- Nie denerwuj się, jeśli nie mogę ci teraz/w tej chwili pomóc.
Jeśli uważasz, że robię coś źle:
- Zwróć uwagę taktownie (nie przy klientach, kolegach i koleżankach).
- Nie obrażaj mnie.
- Nie krytykuj mnie, ale to co zrobiłem źle.
- Powiedz dokładnie, co zrobiłem źle.
- Jeśli potrzeba, pokaż lub doradź jak to robić należycie.
Jeśli uważasz, że coś robię dobrze:
- Pochwal mnie.
- Zachęć do dalszego działania w ten sposób, doceń to (nie chodzi o pieniądze).
- Pokaż na moim przykładzie innym, jak powinna wyglądać prawidłowo wykonana praca.
- Nagradzaj, jeśli na to zasługujemy. Choćby dobrym słowem.
I co najważniejsze? Wydaje się, że żadne z tych oczekiwań nie przekracza uprawnień i umiejętności żadnego menedżera. Wystarczy zatem pamiętać i chcieć tak robić...