Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań
Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Problematyka współpracy międzypokoleniowej w miejscu pracy będzie narastać. Wynika to po prostu z demografii. Trzeba zatem zastanawiać się już teraz, jak wykorzystać taką sytuację, a nie zamartwiać się tylko nad tym, co z tego złego może wyniknąć...
Pozwalam sobie podzielić się tutaj kilkoma propozycjami. Może nie są to gotowe pomysły, ale nakreślają potencjalne kierunki działania i współdziałania, które można przecież przekuć na konkretne projekty, a może nawet procesy i wręcz rozwiązania systemowe, a nie tylko kulturowe.
Aby skutecznie współpracować w miejscu pracy, przedstawiciele wszystkich trzech pokoleń mogą skupić się na siedmiu podstawowych kierunkach współdziałania:
- Zrozumieć różnice między pokoleniami: Każde pokolenie ma swoje własne charakterystyczne cechy i wartości, więc ważne jest, aby pokolenie X zrozumiało, co motywuje pokolenie Z (i odwrotnie), i jakie są ich oczekiwania dotyczące pracy.
- Odkryć wspólne cele: Pokolenie X i Pokolenie Z mogą mieć wiele wspólnych celów w pracy, takich jak osiągnięcie sukcesu zawodowego i finansowego czy osiągnięcie celów biznesowych. Może być zatem korzystne, aby oba pokolenia szukały sposobów na współpracę w celu osiągnięcia tych wspólnych celów.
- Dostosować styl komunikacji: Pokolenie X, Y i Pokolenie Z mogą mieć różne preferencje dotyczące sposobu komunikacji, więc ważne jest, aby szczególnie pokolenie X uwzględniało i przynajmniej częściowo dostosowało swój styl komunikacji do preferencji pokolenia Z. (Na przykład: Pokolenie Z może być bardziej skłonne do korzystania z komunikacji online niż Pokolenie X). Oczywiście będzie to mogło wymagać również poznania jakichś aspektów technicznych, jednak można sobie wyobrazić, że przedstawiciele Pokolenia Z pomagają "Iksom i Igrekom" w poznaniu tych narzędzi.
- Zadbać o szkolenia i rozwój: Pokolenie Z może być zainteresowane rozwojem swoich umiejętności i kompetencji w pracy, więc pokolenie X oraz Y może zadbać o szkolenia i inne możliwości rozwoju dla tej grupy. Niezwykle kusząca w tym miejscu wydaje się koncepcja trenerów wewnętrznych, gdzie każde z pokoleń może zaoferować swoją wiedzę przedstawicielom drugiego z pokoleń. Warto zauważyć, że od takiego podejścia jesteśmy o krok od wdrożenia swoistej filozofii intermentoringu, czyli wzajemnego wspierania się międzypokoleniowego, gdzie jedni uczą drugich umiejętności, w których czują się jako eksperci.
- Zachęcać do zaangażowania i udziału: Pokolenie Z może być zmotywowane do udziału w projektach i inicjatywach, więc pokolenie X oraz Y może zachęcać te osoby do zaangażowania się w pracy i dzielenia swoimi pomysłami i opiniami.
- Otwartość na nowe pomysły: Pokolenie Z może mieć nowatorskie pomysły i inne spojrzenie na rzeczy i zjawiska, więc pokolenie X oraz Y powinno być otwarte na ich perspektywę i gotowe na przyjęcie nowych pomysłów.
- Okazywanie wzajemnego szacunku: Ważne jest, aby przedstawiciele różnych pokoleń traktowali się wzajemnie z godnością i szacunkiem, niezależnie od różnic pokoleniowych. Przecież każde z nich/nas może coś wnieść do pracy w zespole. Prawda?
- Dostosowanie metod pracy do potrzeb Pokolenia Z: Pokolenie Z jest często bardziej zaangażowane w pracę zdalną i korzystanie z technologii, więc pokolenie X oraz Y może dostosować swoje metody pracy, aby uwzględnić te preferencje. Ale również powinno działać to w drugą stronę: Niech Pokolenie Z nie stroni od spotkań bezpośrednich, nawet w sytuacjach pozazawodowych, czyli...
- Budowanie relacji: Pokolenie X powinno starać się budować relacje z Pokoleniem Z (i na odwrót) poprzez zaangażowanie się w rozmowy i wspólne aktywności poza pracą. To może wzajemnie pomóc zrozumieć lepiej potrzeby i motywacje przedstawicieli poszczególnych pokoleń.
Brak komentarzy
Zobacz. Posłuchaj.
Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.
Co buduje pozycję lidera w zespole?
Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii.
Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.
Czego biznes może nauczyć się od wojska?
Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.
Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..
Zmień język, a zmienisz swoje życie.
Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...
Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).
Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?
Czyli o jawności wynagrodzeń
Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...
Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?
Czy zawsze są efektywne?
O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..
Czego biznes nauczył się od wojska?
Warto używać, tego co się sprawdza.
W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.
Jak zwalniać pracowników?
Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...
Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...
Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?
O tym, aby płace działały, a nie tylko były.
Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.