Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Podczas jednego z projektów doradczych usłyszałem od kierownika działu personalnego: "Ale, czemu pytasz mnie o strategię firmy? My tutaj zajmujemy się sprawami HR-u. O strategii dyskutuje zarząd i dyrektor sprzedaży." Jeśli dział HR ma być zatem partnerem dla biznesu (o czym ostatnio wiele się mówi), to powinien zacząć odpodstawowej rzeczy: poznać i przełożyć strategię firmy na strategię działu HR.
Strategia? Ale o co chodzi?
Definiowanie pojęcia strategii firmy ewoluowało od lat pięćdziesiątych. Obecnie przyjmuje się, że strategia firmy powinna przede wszystkim uwzględniać orientację na:
1) wartość firmy,
2) klienta, poprzez komunikację oraz tworzenie ważnych dla niego wartości,
3) procesy, poprzez badanie ich efektywności i doskonalenie,
4) uczenie się, czyli doskonalenie kompetencji,
5) tworzenie i stosowanie systemu wartości firmowych, dzięki czemu możliwe stanie się realizowanie wspomnianych wcześniej orientacji.
Strategia działu HR – na czym się oprzeć?
Warto do tego użyć komponentów tzw. Strategicznej Karty Wyników (BSC – Balanced Scorecard) opracowanej przez R. Kapłana i D. Nortona. Jest ona jednocześnie narzędziem wdrożenia, ale może być również wykorzystywana w procesie budowy strategii działu HR (jak i całej firmy). Wykorzystanie elementów BSC pozwala w czytelny sposób pokazać wartość działań podejmowanych przez dział HR oraz ich nierozłączność z celami i miernikami wynikającymi z wizji i strategii całego przedsiębiorstwa. Wykorzystanie BSC w nakreśleniu i realizacji strategii działu HR, pozwala przełożyć ją na cele i mierniki cząstkowe, pogrupowane w czterech perspektywach:
- finansowej,
- klienta wewnętrznego,
- procesów wewnętrznych,
- rozwoju ludzi i organizacji.
Strategia działu HR – jak ją opracować?
Opracowanie strategii działu HR rozpatrzmy na przykładzie jednego z elementów strategii hipotetycznej firmy zajmującej się telefonią komórkową.
Krok 1 – Rozpisz element strategii firmy na element strategii działu HR z wykorzystaniem każdej z perspektyw.

Krok 2 – Do każdego z celów przypisz strategię jego realizacji i mierniki (przykład dla wybranego)

Krok 3 - Do celów, strategii, mierników zaproponuj określone poziomy ich realizacji

Krok 4 - Idź do zarządu – zaprezentuj wypracowane rozwiązania i liczby
I stań się partnerem dla biznesu. Powodzenia!
Powyższy wpis miałem okazję zamieścić gościnnie na blogu firmy HCM Deck