rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Komunikacja w firmie w okresie wdrażania zmian

Komunikacja w firmie w okresie wdrażania zmian

Poniedziałek, Marzec 18, 2019

Z punktu widzenia procesów komunikacji wewnętrznej, warto zwracać szczególną uwagę na trzy elementy wdrażania zmian: Partycypacja pracowników w tworzeniu projektu zmiany, Kampanię informacyjną i szkolenia. Elementy te, bowiem mogą mieć zasadniczy wpływ na powodzenie całego przedsięwzięcia.

PARTYCYPACJA PRACOWNIKÓW W PRZYGOTOWANIU ZMIAN

Próba wprowadzenia nowości drogą jednostronnego narzucenia zmiany przez kierownictwo może okazać się zawodna. Zważywszy na istotę zjawiska zmiany, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że pracownicy zaangażują wiele sił w to, aby wdrożenie nie powiodło się.

 Zmniejszenie takiego ryzyka może wystąpić w przypadku, jeśli kierownictwo spróbuje wciągnąć w proces tworzenia i wdrażania systemu pracowników. Można tutaj oprzeć się na związkach zawodowych, a jeśli takich w firmie nie ma, warto zaproponować załodze wyłonienie ze swoich szeregów grupy reprezentantów. W ten sposób doprowadzamy do sytuacji, w której kierownictwo dzieli się uprawnieniami decyzyjnymi w rozwiązaniu problemu (tutaj: wprowadzenie zmiany).

 Ważne jest jednak zrozumienie ról poszczególnych uczestników omawianego procesu. Kierownictwo pozwala zainteresowanym na odegranie istotnej roli przy ustalaniu szczegółów zmiany i metod jej wdrożenia, jednak zachowuje władzę inicjowania zmian, zarówno tych akceptowanych, jak i nie akceptowanych. W takim układzie niezwykle ważnym jest to, aby osoba odpowiedzialna ze strony kierownictwa firmy za wdrożenie systemu była powszechnie szanowana, znająca się na rzeczy i umiejąca przekonywać.

Osoba ta (agent zmiany) musi z dużym prawdopodobieństwem wyjaśnić podwładnym, że istnieją warunki wewnętrzne i zewnętrzne wymagające wprowadzenia zmian. Chodzi o to, aby w wyniku zgody lub wiary, zainteresowani doszli również do wniosku, że obecne sposoby działania (lub ich braku) w danym zakresie już nie wystarczą.

 Warto pamiętać, że agent zmiany, oprócz racjonalnego przekonywania i łączenia interesów, może jednocześnie przekazywać groźny komunikat. Argumentując, że warunki obiektywne prowadzą do nieuniknionej zmiany.

Może jednocześnie sugerować, że jeśli podwładni nie zgodzą się na wprowadzenie zmian i nie będą uczestniczyć w pracach nad jej tworzeniem i wdrożeniem, zmiana ta i tak zostanie jednostronnie narzucona przez kierownictwo. Lepiej zatem będzie dla podwładnych, jeśli włączą się w proces i wezmą przez to na siebie część odpowiedzialności.

Zanim jednak kierownictwo zdecyduje się na partycypację pracowników w tworzeniu i wdrożeniu zmian, powinno ono udzielić sobie odpowiedzi na kilka zasadniczych pytań. Pozwoli to na uniknięcie (a przynajmniej złagodzenie) skutków zbyt pochopnie i życzeniowo podejmowanych decyzji.

pytania w komunikacji
Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj