Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Jest wiele mitów motywacji. Tym razem zajmiemy się czterema z nich... Właśnie one wydają się bowiem najczęściej pokutujące w głowach i sposobach działania wielu menadżerów.
1. Ludzie są motywowani tylko przez pieniądze.
Badania prowadzone przez F. Herzberga pokazują, że zadowolenie ludzi wywołane jest przez czynniki motywacyjne, natomiast potencjalne niezadowolenie wynika z czynników higienicznych. Niestety – pieniądze są tutaj czynnikiem higieny, a więc potencjalnym źródłem niezadowolenia.
Pamiętajmy, że ludzie nie pracują dla pieniędzy (pomimo, że często tak mówią). W rzeczywistości pieniądze są jedynie środkiem zaspokajania różnych potrzeb ludzi, a nie celem samym w sobie, np.:
- Fizjologicznych (np. jedzenie, ubranie),
- Przynależności (np. członkostwo w klubie),
- Samorealizacji (np. wyprawa do egzotycznego kraju)
- Bezpieczeństwa (np. inwestycje, oszczędności)
- Rozwoju (np. zakup udziału w szkoleniu)
2. Nie należy poświęcać czasu i wysiłku na próby dotarcia do ludzi opornych na motywację
Taka postawa menedżera spowoduje kompletne wyłączenie się pracownika z funkcjonowania w zespole, a wyniki jego pracy będą niezadowalające. Przyczyny braku reakcji pracownika na motywację mogą mieć przyczyny związane z pracą, ale bardzo często ich powodem są również sytuacje związane z życiem prywatnym pracownika.
Nie sposób w tym miejscu określić wszystkich potencjalnych powodów braku reakcji na motywację, warto jednak pamiętać o analizie potencjalnych oznak demotywacji u pracowników i reagować na nie.
Oznaki demotywacji
- Wygląd/oznaki zewnętrzne
- Okazywany brak pewności siebie (nie zawsze...)
- Zamartwianie się
- Częste wyrażanie negatywnych opinii nawet w drobnych sprawach
- Zamykanie się w sobie
- Narzekanie na brak możliwości rozwoju, nawet jeśli są
- Niedostrzeganie związków swojej pracy z celami
3. Kiedy ludzie osiągają mierne rezultaty, jest to jedynie problem motywacji.
Takie opinie często formułowane są przez przełożonych. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że faktyczne powody takiego stanu rzeczy mogą stanowić:
- Brak wizji lub celu pracy
- Źle sformułowane zadanie
- Zła organizacja pracy/brak uprawnień
- Braki w umiejętnościach/ wiedzy
- Problemy osobiste
4. Ludzie sami wiedzą, że pracują dobrze lub źle.
To nie jest prawda. Brak informacji zwrotne w każdym powoduje wcześniej czy później osłabienie zaangażowania pracownika, a w efekcie - w realizację powierzanych zadań.
Jeśli pracownik popełnia błędy/źle pracuje i nie otrzymuje na ten temat informacji zwrotnej, nabiera przekonania, że taka właśnie praca jest i będzie tolerowana, a więc nie ma potrzeby zwiększania wysiłków, uczenia się i doskonalenia efektywności. Możliwe jest również to, że po prostu nie wie o tym, że popełnia błędy lub pracuje źle (niezgodnie z oczekiwaniami).
Podobna sytuacja ma miejsce, gdy pracownik osiąga bardzo dobre wyniki: stara się, doskonali, a nie jest to zauważane. Wcześniej czy później należy spodziewać się w takim przypadku wyraźnego spadku motywacji do pracy. W efekcie z bardzo dobrego pracownika, staje się on pracownikiem pracującym poniżej oczekiwań lub co najwyżej na przeciętnym poziomie. Po co bowiem ma "dawać z siebie więcej", skoro dla nikogo nie ma to znaczenia?