rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Motywacyjne nawyki menadżera w motywacji pracowników

Motywacyjne nawyki menadżera w motywacji pracowników

Czwartek, Lipiec 8, 2021

Praktycznie codzienne słychać utyskiwania przełożonych typu: gdybym miał więcej pieniędzy na premie to moi ludzie byliby bardziej zmotywowani. Ponieważ bardzo często (szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego) takich środków nie mają, poprzestają właśnie na utyskiwaniu. Tymczasem niezwykłe rzadko menedżerowie zwracają uwagę na fakt, że poprzez sam sposób i styl swojego postępowania i zarządzania mogą motywować podwładnych - czyli efektywnie wpływać na ich postawy, zachowania i osiągane wyniki.

 

MOTYWOWANIE I MOTYWACJA – A CO TO TAKIEGO?

BĄDŹ ELASTYCZNY W ZARZĄDZANIU

Zadania menedżera polegają w dużej mierze na elastycznym wspieraniu działań pracowników. W jaki sposób to robimy, zależy przede wszystkim od naszej diagnozy poziomu kompetencji i zaangażowania pracownika względem jego zadań. Powinniśmy wspierać te aspekty funkcjonowania pracownika, w zakresie których ma on deficyty. Jeśli natomiast brak mu kompetencji, to naszym zadaniem jest wyposażenie go w niezbędne umiejętności i wiedzę. Jeśli pracownik ma odpowiednie kompetencje i jest wystarczająco zaangażowany, nasze wsparcie powinno polegać głównie na „nie przeszkadzaniu”.

Innymi słowy:


 
 


MOTYWUJ POPRZEZ CELE I ZADANIA

Dość oczywiste jest stwierdzenie, że jeśli oczekujemy od członka naszego zespołu, aby coś zrobił, to trzeba mu o tym powiedzieć. Z pewnością większość menedżerów może uznać to za kluczowy czynnik przygotowania ludzi do podjęcia działań – jednak już nie koniecznie działanie o charakterze motywacyjnym. Tymczasem poprzez umiejętne przekazanie celów i działań możemy zmotywować pracownika. Kluczowe znaczenie ma tutaj sposób w jaki to zrobimy; czy pracownik będzie rozumiał co ma zrobić i jaki jest tego sens?

Aby nasza wypowiedź określająca cele i zadania pracownika mogła zawierać w sobie elementy motywujące wystarczy, by ująć ich treść w kilku kategoriach opisu.

ZAWSZE PRZEKAZUJ INFORMACJĘ ZWROTNĄ

  1. Opisz zachowanie pracownika, za które go chwalisz (ganisz).Powiedz, co zrobił dobrze (źle). Jeśli określasz zachowanie nazwij je konkretnie. Odnoś się do konkretnego miejsca, czasu, rodzaju zachowania lub czynności, wyników pracownika.
  2. Wyraź swoje uczucia odnośnie tego co zrobił lub jak się zachował pracownik.

3. Upewnij się czy pracownik zrozumiał, że udzielasz mu pochwały (nagany).

4. Zachęć pracownika do autoanalizy i pozwól, aby wyraził swoją opinię i uczucia.

6. Podsumuj ustalenia

 

MOTYWUJĄCE ZACHOWANIA MENEDŻERA – PODSUMOWANIE

Jeśli pełnisz funkcję menedżera i chcesz, aby twoi podwładni byli zaangażowani i zmotywowani do tego co robią, pamiętaj w codziennej pracy o stosowaniu następujących reguł:

Grupuj cele i zadania. Sposobów może być wiele, np. z punktu widzenia ważności, obszarów, rodzajów wyników, złożoności, itp.
Zadbaj o przydzielanie właściwych zadań właściwym ludziom. Pracownik, czuje potrzebę otrzymywania sensownych zadań, w które może się zaangażować. Nie tylko szef chce mieć możliwość dostrzegania celu i sensu swoich zadań.

Pracownik musi zostać włączony w proces planowania i decydowania. Wspólne wypracowywanie celów sprawia, że pracownicy czują się bardziej docenieni. Kto czuje się wyłącznie narzędziem pracy, nie będzie zaangażowany i zmotywowany w wykonanie zadania.

Jeśli sytuacja tego wymaga należy przyznawać ludziom więcej swobody i dostarczać im nowych informacji, umożliwiających samodzielne działanie. Monitorowanie wyników nie musi następować w sztywny i administracyjny sposób, można starać się „niewidocznie” czuwać nad działaniami pracowników. Niech będą mogli na koniec powiedzieć z dumą: „Zrobiliśmy to sami!”.

Chwal pracowników, gdy na to zasługują. Pracownicy są także motywowani poprzez docenianie ich zaangażowania i sukcesów. Doceniaj ich poprzez udzielanie pochwał. Dokładnie powiedz, co zostało dobrze wykonane (nie stosuj ogólników: „Świetna robota!”) i zachęcaj do dalszej pracy w ten sposób.

Zawsze udziel informacji zwrotnej po zakończeniu zadania. Pracownik musi widzieć, że przełożonego/firmę interesują efekty jego pracy, a to co zrobił i osiągnął jest ważne dla innych.

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj