Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Praktycznie codzienne słychać utyskiwania przełożonych typu: gdybym miał więcej pieniędzy na premie to moi ludzie byliby bardziej zmotywowani. Ponieważ bardzo często (szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego) takich środków nie mają, poprzestają właśnie na utyskiwaniu. Tymczasem niezwykłe rzadko menedżerowie zwracają uwagę na fakt, że poprzez sam sposób i styl swojego postępowania i zarządzania mogą motywować podwładnych - czyli efektywnie wpływać na ich postawy, zachowania i osiągane wyniki.
MOTYWOWANIE I MOTYWACJA – A CO TO TAKIEGO?
BĄDŹ ELASTYCZNY W ZARZĄDZANIU
Zadania menedżera polegają w dużej mierze na elastycznym wspieraniu działań pracowników. W jaki sposób to robimy, zależy przede wszystkim od naszej diagnozy poziomu kompetencji i zaangażowania pracownika względem jego zadań. Powinniśmy wspierać te aspekty funkcjonowania pracownika, w zakresie których ma on deficyty. Jeśli natomiast brak mu kompetencji, to naszym zadaniem jest wyposażenie go w niezbędne umiejętności i wiedzę. Jeśli pracownik ma odpowiednie kompetencje i jest wystarczająco zaangażowany, nasze wsparcie powinno polegać głównie na „nie przeszkadzaniu”.
Innymi słowy:
MOTYWUJ POPRZEZ CELE I ZADANIA
Dość oczywiste jest stwierdzenie, że jeśli oczekujemy od członka naszego zespołu, aby coś zrobił, to trzeba mu o tym powiedzieć. Z pewnością większość menedżerów może uznać to za kluczowy czynnik przygotowania ludzi do podjęcia działań – jednak już nie koniecznie działanie o charakterze motywacyjnym. Tymczasem poprzez umiejętne przekazanie celów i działań możemy zmotywować pracownika. Kluczowe znaczenie ma tutaj sposób w jaki to zrobimy; czy pracownik będzie rozumiał co ma zrobić i jaki jest tego sens?
Aby nasza wypowiedź określająca cele i zadania pracownika mogła zawierać w sobie elementy motywujące wystarczy, by ująć ich treść w kilku kategoriach opisu.
ZAWSZE PRZEKAZUJ INFORMACJĘ ZWROTNĄ
- Opisz zachowanie pracownika, za które go chwalisz (ganisz).Powiedz, co zrobił dobrze (źle). Jeśli określasz zachowanie nazwij je konkretnie. Odnoś się do konkretnego miejsca, czasu, rodzaju zachowania lub czynności, wyników pracownika.
- Wyraź swoje uczucia odnośnie tego co zrobił lub jak się zachował pracownik.
3. Upewnij się czy pracownik zrozumiał, że udzielasz mu pochwały (nagany).
4. Zachęć pracownika do autoanalizy i pozwól, aby wyraził swoją opinię i uczucia.
6. Podsumuj ustalenia
MOTYWUJĄCE ZACHOWANIA MENEDŻERA – PODSUMOWANIE
Jeśli pełnisz funkcję menedżera i chcesz, aby twoi podwładni byli zaangażowani i zmotywowani do tego co robią, pamiętaj w codziennej pracy o stosowaniu następujących reguł:
Grupuj cele i zadania. Sposobów może być wiele, np. z punktu widzenia ważności, obszarów, rodzajów wyników, złożoności, itp.
Zadbaj o przydzielanie właściwych zadań właściwym ludziom. Pracownik, czuje potrzebę otrzymywania sensownych zadań, w które może się zaangażować. Nie tylko szef chce mieć możliwość dostrzegania celu i sensu swoich zadań.
Pracownik musi zostać włączony w proces planowania i decydowania. Wspólne wypracowywanie celów sprawia, że pracownicy czują się bardziej docenieni. Kto czuje się wyłącznie narzędziem pracy, nie będzie zaangażowany i zmotywowany w wykonanie zadania.
Jeśli sytuacja tego wymaga należy przyznawać ludziom więcej swobody i dostarczać im nowych informacji, umożliwiających samodzielne działanie. Monitorowanie wyników nie musi następować w sztywny i administracyjny sposób, można starać się „niewidocznie” czuwać nad działaniami pracowników. Niech będą mogli na koniec powiedzieć z dumą: „Zrobiliśmy to sami!”.
Chwal pracowników, gdy na to zasługują. Pracownicy są także motywowani poprzez docenianie ich zaangażowania i sukcesów. Doceniaj ich poprzez udzielanie pochwał. Dokładnie powiedz, co zostało dobrze wykonane (nie stosuj ogólników: „Świetna robota!”) i zachęcaj do dalszej pracy w ten sposób.
Zawsze udziel informacji zwrotnej po zakończeniu zadania. Pracownik musi widzieć, że przełożonego/firmę interesują efekty jego pracy, a to co zrobił i osiągnął jest ważne dla innych.