rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Od OKR do KPI w administracji – jak i dlaczego przejść przez taką zmianę?

Od OKR do KPI w administracji – jak i dlaczego przejść przez taką zmianę?

Czwartek, Styczeń 9, 2025 OKR KPI cele Zarządzanie

OKR (Objectives and Key Results) to podejście, które już zadomowiło się w wielu firmach. Skupia się na ambitnych celach i mierzeniu postępów w ich realizacji. OKR to świetny wybór, kiedy chcemy stawiać na szeroką wizję i motywować zespół do działania. Również w administracji.

Ale co zrobić, kiedy trzeba przejść na bardziej szczegółowe, konkretne wskaźniki efektywności, czyli KPI?

➡️Szczególnie w działach administracyjnych ten proces może wydawać się wyzwaniem. Z jednej strony mamy szerokie cele, które wyznaczają OKR, z drugiej – potrzebujemy precyzyjnych, mierzalnych wyników, które dadzą nam dokładny obraz wydajności.

Jak więc przejść z OKR do KPI?

1️⃣Zaczynaj od szerokiego obrazu (OKR) – Na początku warto ustalić ogólne cele. Na przykład: „Chcemy poprawić jakość obsługi klienta wewnętrznego” lub „Zoptymalizować czas realizacji zleceń administracyjnych”. Takie cele mogą motywować cały zespół do działania.

2️⃣"Podepnij" pod OKR konkretne cele szczegółowe i wskaźniki (KPI) – Gdy już wiesz, co chcesz osiągnąć, przechodzisz do konkretów. Jakie wskaźniki pokażą, że cel został osiągnięty? Przykłady KPI to:

- Czas realizacji zadań – np. „Czas reakcji na zapytania do 24 godzin”

- Liczba błędów – np. „Maksymalnie 1% błędów w dokumentacji”

- Satisfaction score – np. „Średnia ocena satysfakcji użytkowników usług administracyjnych na poziomie 4,5/5”

3️⃣Ustal priorytety i śledź postępy – KPI powinny być proste do monitorowania i mierzenia, ale też odpowiednio dopasowane do ról w zespole.

Zamiast „ogólnych” wskaźników, możesz wybrać te, które naprawdę pokazują, co dzieje się w danym obszarze. Będziesz mieć lepszy wgląd w to, gdzie rzeczywiście można poprawić efektywność.

4️⃣Dostosuj, kiedy trzeba – OKR to podejście elastyczne, więc nie bój się zmieniać KPI, gdy zmieniają się warunki pracy czy cele organizacji. Celem nadrzędnym jest przecież efektywność, satysfakcja zespołu z dobrze wykonanej pracy, zadowolenie klientów wewnętrznych, a to wymaga ciągłego dopasowywania.

Zatem myślę sobie, że:

Przejście od OKR do KPI w administracji nie musi być trudne, jeśli pamiętasz, że oba systemy są narzędziami wspierającymi, a nie celem samym w sobie: 🟢OKR daje kierunek i motywację, 🟢a KPI dostarczają konkretnych danych, które pomagają na co dzień. Kluczem jest połączenie tych dwóch podejść w sposób, który działa na korzyść zespołu i organizacji.

Po co cały ten wywód? Przynajmniej z trzech powodów:

- bo często pracując z klientami spotykam się z "macoszym" traktowaniem działów administracyjnych, jeśli chodzi o ruchome elementy wynagrodzeń (brak lub nieostre "premie uznaniowe"),

- bo zbliża się wdrożenie transparentności w systemach motywacji finansowej (Dyrektywa UE 2023/97),

- bo zbyt często nie docenia się znaczenia tzw. działów wsparcia i pomija świadome i systemowe włączenie strumienia efektów ich pracy w sukces całej firmy.

Jeśli chcesz wprowadzić taki sposób zarządzania w Twojej firmie - zapraszamy do kontaktu.

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?


Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością w kontekście zarządzania w firmie. 

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

To, co i jak mówisz wpływa na to, co i jak myślisz...
Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto pamiętać i używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu organizacją i ludźmi, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Jak zachować balans pomiędzy potrzebami stron?

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym co najważniejsze, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj