rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Po czym poznać, że zespół jest...zespołem?

Po czym poznać, że zespół jest...zespołem?

Poniedziałek, Czerwiec 27, 2022

Problematyka pracy i funkcjonowania ludzi w zespołach, to kluczowe czynniki dla sprawnego osiągania celów. Niby truizm, ale na prawdę zbyt często mylimy grupę z zespołem. Warto zatem zdać sobie sprawę z cech zespołu, aby można go świadomie budować.

Jeśli chcesz móc powiedzieć, że zarządzasz zespołem, zdaj sobie sprawę, co cechuj zespół.

Warto zacząć właśnie od takiej listy cech. Dzięki temu, możesz sprawdzić, czego brakuje jeszcze Tobie/Twoim współpracownikom do tego, aby stać się i być prawdziwym zespołem.

Zatem popatrzmy na warunki, jakie powinien spełniać zespół:

  • WSPÓLNY CEL - Zespół musi posiadać jasno sformułowane cele. Stanowią one element jednoczący zespół i zapewniają udział poszczególnych pracowników w realizacji wspólnych zadań. Aby cele były zrozumiałe dla zespołu muszą być precyzyjne, mierzalne, realistyczne i określone w czasie. Może się zdarzyć tak, że nieformalne cele są rozbieżne z celami organizacji. W takiej sytuacji szczególnie ważne jest umiejętne kierowanie pracą zespołu oraz tworzenie kultury organizacyjnej i systemów promujących pracę zespołową.
  • NORMY ZESPOŁOWE - Tworzenie norm, czyli przyjętych wzorców zachowań, jest nieodłącznym elementem rozwoju zespołu. Członkowie zespołu oczekują od siebie i innych członków określonych zachowań. Zespół wywiera presję na tych członków, których zachowanie nie jest zgodne z przyjętymi przez zespół wzorcami. Normy obowiązujące w danym zespole mogą sprzyjać lub utrudniać realizację celów organizacji.
  • ZWARTOŚĆ - Zwartość zespołu, czy też poczucie wspólnej tożsamości i solidarności, wyznacza siłę zespołu na poszczególnych członków. Im bardziej zwarty jest zespół, tzn. im bardziej pozytywne są odczucia członków zespołu co do przynależności do niego, tym większy jest jego wpływ na przestrzeganie norm przez poszczególnych członków. Zwartość grupy może mieć oddziaływanie pozytywne, gdy wymusza przestrzeganie norm korzystnych dla organizacji lub negatywne, jeżeli utrudnia komunikację i współpracę między różnymi zespołami.
  • WSPÓŁPRACA -  Zespół musi być w stanie pracować jako całość, a właściwa współpraca pomaga osiągnąć wspólne cele. Poszczególni pracownicy powinni poznać mocne i słabe strony swoich kolegów. To pozwala stworzyć wewnętrzne więzy grupowe, ogranicza rywalizację i ułatwia każdemu pracownikowi odnalezienie swojego miejsca w zespole. Współudział w pracy zespołowej prowadzi do tego, że współpracownicy modyfikują swoje zachowanie w taki sposób, aby zyskać akceptację grupy.
  • KOMPOZYCJA ZESPOŁU - Aby zespół mógł pracować efektywnie poszczególni pracownicy musza wypełniać odpowiednie role. W dobrze funkcjonującym zespole można wyróżnić osiem ról, które pełnią poszczególni członkowie. Brak proporcji między tymi rolami, lub brak którejś z nich może w znacznym stopniu ograniczyć wydajność zespołu.
  • WIELKOŚĆ ZESPOŁU - Idealna wielkość zespołu zależy od celów, jakim służy zespół. W przypadku zespołów decyzyjnych zespół powinien składać się z około pięciu członków. Mniejsze zespoły są bowiem niestabilne. Na przykład w grupach 3-osobowych istnieje zazwyczaj tendencja do wyeliminowania jednej osoby. Kiedy jednak celem zespołu jest wygenerowanie znacznej ilości pomysłów, integracja nowych pracowników, szkolenie, poprawa komunikacji, czy wzmocnienie zaangażowania pracowników, zespół powinien być liczniejszy. Należy jednak pamiętać, że aktywny udział poszczególnych pracowników, a więc ich satysfakcja, ulega ograniczeniu. Istnieje również tendencja do dzielenia się na mniejsze 2-5 osobowe podzespołu.

 I jeszcze jedno: Zespół musi mieć wspólne cele. A te z kolei powinny być:

  • ściśle określone
  • mierzalne
  • realistyczne
  • określone w czasie i zasobach do ich realizacji

Dużo tego? Tak, ale pamiętaj, że jeśli zadbasz o spełnienie powyższych postulatów, "twój" zespół na prawdę może osiągnąć wiele...

Powodzenia!

 

 

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj