rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Projektowe podejście do realizacji i monitorowania wdrożenia działań w obszarze HR

Projektowe podejście do realizacji i monitorowania wdrożenia działań w obszarze HR

Piątek, Grudzień 27, 2019

Biorąc pod uwagę specyfikę oraz skalę przedsięwzięcia w postaci wdrażania strategii HR w formie należy stwierdzić, że adekwatnym podejściem do tego problemu będzie zastosowanie sprawdzonych w praktyce reguł zaczerpniętych z metodologii zarządzania projektami.

Jednym z podstawowych elementów zarządzania projektami w ogóle, a w tym również w obszarze HRM, jest opracowanie planu szczegółowego działań. Plan taki może pełnić trzy podstawowe role:

  • Pozwala zidentyfikować „wąskie gardła” przewidywanych działań i usunąć je jeszcze przed rozpoczęciem działań,
  • Stanowić podstawę do monitorowania i kontroli przebiegu działań oraz reagowania na tej podstawie na pojawiające się odchylenia,
  • Może stanowić podwaliny do sporządzania stosownych wniosków o dofinansowanie działań w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania.

Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki, poniżej zaprezentowano zawartość takiego planu wraz z krótką charakterystyką i wskazówkami odnośnie każdego z jego elementów.


Określić cele i zakładane efekty danego projektu

Wbrew pozorom jest to niezwykle ważny element planu. To, co wydaje się oczywiste dla twórców projektu wdrożenia, nie musi takim być dla innych. Można powiedzieć, że cele i zakładane efekty wdrożenia są bardzo często niezrozumiałe przez ostatecznych beneficjentów tych rozwiązań.

Zdefiniować role zespołu projektowego

Zdefiniować oczekiwaną rolę pracowników

To niezwykle ważny punkt planu. Tutaj bowiem należy zawrzeć informacje, które są kluczowe dla wszystkich tych osób, które nie będą w zespole projektowym — czyli przeważająca większość pracowników. Trzeba bowiem pamiętać, że osoby te odczuwać będą pewne obawy związane z projektem. Tym bardziej, że być może po raz pierwszy będą beneficjentami projektu „dotykającego” tak bezpośrednio ich stanowisk pracy i zadań.

Opisać techniczną stronę realizacji projektu

Tutaj należy opisać metodologię i techniki działania zespołu projektowego/osób wdrażających dane przedsięwzięcie. Przy czym chodzi tutaj o opisanie czy wręcz narysowanie procesu — tego co będzie się działo, zaprezentowanie formularzy, podprocesów, itp.

 „Punkty kontrolne” realizacji projektu wdrożenia planu rozwojowego

Struktura Zarządzania projektu

Należy tutaj zidentyfikować kluczowe osoby, ich role oraz obszary odpowiedzialności w związku z projektem. Najlepiej jest podać imiona, nazwiska oraz zakres działań w projekcie, za które osoby te odpowiadają. Można również rozważyć podanie wewnętrznych numerów telefonów przynajmniej do niektórych z nich. Niech inni pracownicy wiedzą kto, za co odpowiada w projekcie i w razie pytań mogą łatwo skontaktować się z realizatorami poszczególnych działań w projekcie.

Warto przy tej okazji zidentyfikować ewentualnych koordynatorów/szefów innych, pokrewnych projektów, którzy powinni być włączeni w ten projekt.

Na przykład: Do powołanego zespołu zajmującego się opracowaniem ścieżek kariery i profilami kompetencyjnymi, można włączyć osoby zajmujące się opisem stanowisk pracy. Role takiej osoby mogą być tutaj różne, ale niezwykle cenny byłby jej wkład w określanie metodologii i zawartości opisów ścieżek kariery i profili kompetencyjnych z punktu widzenia powiązań z zawartością opisów stanowisk pracy.

Potrzebne zasoby

 

Harmonogram realizacji

 

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj