rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Syndrom "przecieżtooczywistości", czyli jak przestać poprawiać po swoich podwładnych

Syndrom "przecieżtooczywistości", czyli jak przestać poprawiać po swoich podwładnych

Wtorek, Listopad 26, 2019

Ileż to razy chyba każdy menadżer był rozczarowany efektami działania swoich podwładnych? I jakie myśli wówczas się nasuwają? "Znowu schrzanił...Najprostszej rzeczy nie potrafi zrobić...Przecież to takie proste...." A w końcu - dość często dochodzi do konstatacji "lepiej jeśli zrobię to sam". No tak. Sprawa prosta. Winien pracownik. Czy jednak zawsze? Śmiem twierdzić, że nie. Dlaczego? Bo gubi menadżerów zjawisko, które nazywam "rutyną komunikacyjną". Jak jej zatem uniknąć?

Dość oczywiste jest stwierdzenie, że jeśli oczekujemy od naszego pracownika, aby coś zrobił, to trzeba mu o tym powiedzieć. Na prawdę? Ale po co? PRZECIEŻ TO OCZYWISTE... No właśnie. To typowa myśl wielu menadżerów, którzy potem są zawiedzeni wynikami działania podwładnych. Czyja zatem to wina, że "się nie udało"? Pracownika? No niestety nie - dokładnie odwrotnie: menadżera.

Z pewnością większość menedżerów może uznać przekazanie zadania do wykonania, za kluczowy czynnik przygotowania ludzi do podjęcia działań. Właściwie moglibyśmy poprzestać na tym stwierdzeniu. Cóż bowiem może być prostszego niż przekazanie komuś naszych oczekiwań względem pracy, którą ma on podjąć. W praktyce jednak często spotykamy się z błędami w tym zakresie.

Zastanówmy się nad poniższymi stwierdzeniami:

a)   Chcę, abyś jak najszybciej przygotował jakieś ciekawe szkolenie dla pracowników.

b)   Musisz jeszcze wiele się nauczyć i szybko poprawić się w obsłudze ważnych klientów.

Oba sformułowania mają wspólną charakterystykę, która może prowadzić do podobnych kłopotów. Otóż są one nieprecyzyjne, a przez to stanowią źródło nieporozumień i błędów.

Zadania określone w ten sposób mogą, lecz wcale nie muszą być wykonane zgodnie z naszymi założeniami. Zapominamy o banalnej prawdzie, że nasi rozmówcy nie czytają w naszych myślach. Jeśli nie zadbamy o precyzję własnych wypowiedzi, to nasze zdania mogą być zrozumiane na wiele sposobów.

 

Aby nasza wypowiedź określająca cele i zadania pracownika mogła być uznana za precyzyjną wystarczy, by spełniała kilka wymogów wyrażonych znanym wszystkim akronimem SMART. Oznacza to, że zadanie musi być ujęte w kilku kategoriach opisu.

 

Faktycznie, SMART, to żadne odkrycie. Ale powiedzmy sobie szczerze: KTO TAK NA PRAWDĘ O TYM PAMIĘTA I STOSUJE?

Spróbujmy zatem przekształcić wcześniejsze wypowiedzi w nieco bardziej SMART-ne.

a)   Proszę, abyś do najbliższego piątku przygotował szczegółowy program dwudniowego szkolenia z podstaw sprzedaży i znajomości naszej oferty dla nowych pracowników działu handlowego. Chciałbym, aby program ten zawierał zagadnienia merytoryczne, czas trwania poszczególnych bloków, przerwy i wykorzystywane materiały. Możesz wykorzystać wcześniejsze opracowania na ten temat.

 

b)   Chciałbym, abyś przez następne dwa miesiące, przygotowując się do spotkań z ważnymi klientami, dokładnie wypełniał przygotowane listy czynności. Pozwoli to nam upewnić się, że klienci są obsługiwani zgodnie z naszymi standardami, a Tobie zdobyć większe doświadczenie w tym zakresie. Skoro już precyzyjnie określiliśmy cele i zadania naszym pracownikom, należy pozwolić im działać.

 

Zadania menedżera polegają w dużej mierze na elastycznym wspieraniu działań pracowników. W jaki sposób to robimy, zależy przede wszystkim od naszej diagnozy poziomu kompetencji i zaangażowania pracownika względem tego zadania. Powinniśmy wspierać te aspekty funkcjonowania pracownika, w zakresie których ma on deficyty. Jeśli natomiast brak mu kompetencji, to naszym zadaniem jest wyposażenie go w niezbędne umiejętności i wiedzę. Jeśli pracownik ma odpowiednie kompetencje i jest wystarczająco zaangażowany, nasze wsparcie powinno polegać głównie na „nie przeszkadzaniu”. 

I tego życzę Ci drogi czytelniku: Kompetentnych i zaangażowanych pracowników, ale również konsekwentnego stosowania reguły SMART przez Ciebie.

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj