rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Udzielanie informacji zwrotnej – liczą się detale…

Udzielanie informacji zwrotnej – liczą się detale…

Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018

Jednym z głównych zadań stojących przed każdym przełożonym jest przekazywanie członkom zespołu informacji na temat ich postaw, wyników i sposobów działania. Nazywamy to informacjami zwrotnymi. Ich zasadniczym celem jest wspieranie ludzi w rozwijaniu pozytywnych działań oraz zmianie negatywnych.

Aby informacje zwrotne mogły przynosić pozytywne rezultaty muszą być przestrzegane pewne określone zasady:

  • Intencja stojąca za przekazaniem takiej informacji musi być jednoznaczna i pozytywna: chęć pomocy, wsparcia drugiej osoby.
  • Informacje powinny dotyczyć wyłącznie zachowań, działań i pracy poszczególnych osób czy grup zadaniowych, nie mogą natomiast zawierać ocen samych osób i grup. Nie mówimy więc: „Jesteście beznadziejni, jak można napisać taki bezsensowny program” lecz: „Opracowany przez was program jest dla mnie całkowicie niezrozumiały”.
  • Jest to forma wyrażania własnej opinii, a nie sąd ostateczny. Dlatego też warto używać zwrotów typu: ”Moim zdaniem...”, „Sądzę, że...”, „Chciałbym powiedzieć, że ...” Warto też przyjąć do wiadomości, że inne osoby mogą i pewnie będą miały odmienne zdanie.
  • Im bardziej będziemy trzymać się konkretów, tym łatwiej będzie nam i naszym rozmówcom wykorzystać uzyskane informacje do usprawnienia działań w omawianym zakresie.
  • Udzielając informacji zwrotnej dobrze jest kierować ją bezpośrednio pod adresem zainteresowanych nią osób - reszta grupy i tak to usłyszy. Inaczej mówią: mówimy do kogoś np.: „Chciałbym Ci powiedzieć, że Wasz program...” a nie o kimś np.: „Program Marka i jego grupy jest...”
  • Zawsze należy uzyskać potwierdzenie, że wiadomość, którą przekazaliśmy została zrozumiana przez odbiorcę. Nie wystarczy tu proste stwierdzenie „tak, rozumiem” . Warto zachęcić taką osobę (lub grupę) do dokonania podsumowania naszej wypowiedzi.
  • Przyjmując taką informację samemu warto sprawdzać, czy odpowiednio ją rozumiemy. Parafraza jest nieocenioną techniką w tym zakresie.
  • Bardzo ważne jest, by informacje zwrotne nie dotyczyły tylko tego, co nas niepokoi lub nam się nie podoba. Równie często należy mówić o tym, co nam się podoba w pracy innych osób. Istnieją firmy, gdzie wolno krytykować działania innych ludzi dopiero wówczas, gdy znajdziemy i powiemy o co najmniej dwóch elementach ich pracy, które nam się podobają.

Czy trudno zapamiętać te wszystkie reguły? Może tak, ale jeśli chcesz, aby Twoja informacja zwrotna była wartościowa i na prawdę coś zmieniła, warto sobie te reguły przyswoić. Powodzenia!

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj