Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań
Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Jednym z głównych zadań stojących przed każdym przełożonym jest przekazywanie członkom zespołu informacji na temat ich postaw, wyników i sposobów działania. Nazywamy to informacjami zwrotnymi. Ich zasadniczym celem jest wspieranie ludzi w rozwijaniu pozytywnych działań oraz zmianie negatywnych.
Aby informacje zwrotne mogły przynosić pozytywne rezultaty muszą być przestrzegane pewne określone zasady:
- Intencja stojąca za przekazaniem takiej informacji musi być jednoznaczna i pozytywna: chęć pomocy, wsparcia drugiej osoby.
- Informacje powinny dotyczyć wyłącznie zachowań, działań i pracy poszczególnych osób czy grup zadaniowych, nie mogą natomiast zawierać ocen samych osób i grup. Nie mówimy więc: „Jesteście beznadziejni, jak można napisać taki bezsensowny program” lecz: „Opracowany przez was program jest dla mnie całkowicie niezrozumiały”.
- Jest to forma wyrażania własnej opinii, a nie sąd ostateczny. Dlatego też warto używać zwrotów typu: ”Moim zdaniem...”, „Sądzę, że...”, „Chciałbym powiedzieć, że ...” Warto też przyjąć do wiadomości, że inne osoby mogą i pewnie będą miały odmienne zdanie.
- Im bardziej będziemy trzymać się konkretów, tym łatwiej będzie nam i naszym rozmówcom wykorzystać uzyskane informacje do usprawnienia działań w omawianym zakresie.
- Udzielając informacji zwrotnej dobrze jest kierować ją bezpośrednio pod adresem zainteresowanych nią osób - reszta grupy i tak to usłyszy. Inaczej mówią: mówimy do kogoś np.: „Chciałbym Ci powiedzieć, że Wasz program...” a nie o kimś np.: „Program Marka i jego grupy jest...”
- Zawsze należy uzyskać potwierdzenie, że wiadomość, którą przekazaliśmy została zrozumiana przez odbiorcę. Nie wystarczy tu proste stwierdzenie „tak, rozumiem” . Warto zachęcić taką osobę (lub grupę) do dokonania podsumowania naszej wypowiedzi.
- Przyjmując taką informację samemu warto sprawdzać, czy odpowiednio ją rozumiemy. Parafraza jest nieocenioną techniką w tym zakresie.
- Bardzo ważne jest, by informacje zwrotne nie dotyczyły tylko tego, co nas niepokoi lub nam się nie podoba. Równie często należy mówić o tym, co nam się podoba w pracy innych osób. Istnieją firmy, gdzie wolno krytykować działania innych ludzi dopiero wówczas, gdy znajdziemy i powiemy o co najmniej dwóch elementach ich pracy, które nam się podobają.
Czy trudno zapamiętać te wszystkie reguły? Może tak, ale jeśli chcesz, aby Twoja informacja zwrotna była wartościowa i na prawdę coś zmieniła, warto sobie te reguły przyswoić. Powodzenia!
Brak komentarzy
Zobacz. Posłuchaj.
Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.
Co buduje pozycję lidera w zespole?
Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii.
Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.
Czego biznes może nauczyć się od wojska?
Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.
Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..
Zmień język, a zmienisz swoje życie.
Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...
Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).
Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?
Czyli o jawności wynagrodzeń
Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...
Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?
Czy zawsze są efektywne?
O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..
Czego biznes nauczył się od wojska?
Warto używać, tego co się sprawdza.
W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.
Jak zwalniać pracowników?
Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...
Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...
Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?
O tym, aby płace działały, a nie tylko były.
Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.