rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Wartościowanie stanowisk pracy - jeśli nie metoda analityczno-punktowa, to co?

Wartościowanie stanowisk pracy - jeśli nie metoda analityczno-punktowa, to co?

Niedziela, Sierpień 11, 2019

Wiele z firm, przystępując do uporządkowania systemu wynagrodzeń decyduje się na przeprowadzenie wartościowania stanowisk pracy. Dzieje się tak również w MSP. Czy zatem relatywnie niewielka organizacja (mająca np. 10-15 stanowisk pracy) musi zdać się wyłącznie na metodę analityczno-punktową?

Ustalenie struktury wynagrodzeń jest jednym z najważniejszych elementów budowania całej polityki wynagradzania w firmie. Innymi słowy ustalając strukturę wynagrodzeń porządkujemy ją. Tak samo jak porządkujemy i ustalamy strukturę organizacyjna przedsiębiorstwa.

W literaturze przedmiotu, jak i w praktyce przyjmuje się, że najlepszą z metoda wartościowania stanowisk pracy jest metoda analityczno-punktowa. Tymczasem trzeba zda sobie sprawę, że oprócz zalet, ma ona również wady. Podstawowe z nich, to:

ZALETY:

  • dokładność,
  • wyższe zobiektywizowanie wyników niż przy innych metodach,
  • precyzyjniejsze kryteria wartościowania.

WADY:

  • relatywnie długi czas trwania projektu wartościowania,
  • wymaga specjalistycznej wiedzy,
  • jest relatywnie droga (pieniądze, czas, ilość zaangażowanych osób).

Z punktu widzenia MSP, których statystycznie rzecz biorąc, w Polsce jest najwięcej, można jednak rozpatrywać jeszcze jedną z metod zwaną klasyfikacją stanowisk pracy.

Polega ona na pogrupowaniu poszczególnych stanowisk pracy w homogeniczne kategorie (szczeble), według faktycznego zakresu zadań i wymaganych kwalifikacji na każdym ze stanowisk. Definicja kategorii (szczebla) danego rodzaju pracy powinna być na tyle zrozumiała, aby można było porównać z nią rzeczywisty zakres obowiązków. Takie podejście z góry zakłada ustalona liczbę kategorii (szczebli) i dopasowaną do nich strukturę płac.

Klasyfikacji stanowisk dokonuje się w kilku etapach:

A. Całościowy przegląd wszystkich stanowisk i utworzenie zgrubnych kategorii zadań i kwalifikacji.

B. Utworzenie hierarchii kategorii oraz wyszczególnienie zadań i kwalifikacji dla każdej z nich (np.  1. praca analityczna, 2. praca kreatywna, 3. praca administracyjna, 4......).

C. Sporządzenie szczegółowych opisów każdej z kategorii i wszystkich stanowisk pracy, które zaliczone zostały do danej kategorii.

D. Ustalenie płacy minimalnej i maksymalnej dla każdej kategorii.

Przykład:

klasyfikacja stanowisk

Dla porządku przeanalizujmy jeszcze zalety i wady metody klasyfikacji stanowisk:

ZALETY:

  • prostota,
  • pochłania niewiele czasu i pracy,
  • niższe koszty (czas, pieniądze, ilość zaangażowanych osób).

WADY       

  • nie nadaje się do stosowania w dużych organizacjach (złożonych strukturach),
  • kłopotliwe bywa określenie szerokości kategorii (zbyt pojemna lub zbyt wąska),
  • stosowanie klasyfikacji z dużą liczbą szczebli może być czasochłonne,
  • trudności z przyporządkowaniem do jednej z kategorii złożonych stanowisk pracy.

Warto zatem zastanowić się, czy jeśli planujemy wartościowanie stanowisk pracy, nie wykorzystać prostszej metody, która jednak choć trochę zobiektywizuje system wymagający poprawy?

Jeśli również Twoja organizacja wymaga podjęcia decyzji i działań w tym zakresie, można poszukać więcej inspiracji TUTAJ.

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?

Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością również w kontekście firm.

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

Twoje myśli, wpływają na Twoje relacje...

Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia w firmie. Jak o tym rozmawiać?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne. Czy warto i jak stosować?

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Potrzeby pracownika, a potrzeby firmy...

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj