rel="canonical"

Blog i wideo HRM

Przeczytaj.

Blog poświęcony zagadnieniom HR, zarządzaniu, systemom HRM, strategii, budowaniu efektywnych rozwiązań

Jeśli chce zobaczyć i posłuchać przewiń stronę niżej
Wdrożenie Dyrektywy UE 2023/970 w jednostkach administracji publicznej

Wdrożenie Dyrektywy UE 2023/970 w jednostkach administracji publicznej

Dyrektywa nakłada na pracodawców – w tym jednostki administracji publicznej – konkretne obowiązki związane z raportowaniem wynagrodzeń i zapewnieniem transparentności polityki płacowej. Jakie zmiany czekają administrację publiczną i jak przygotować organizację na ich wdrożenie?

1. Kluczowe wymagania Dyrektywy UE 2023/970

Dyrektywa wprowadza szereg obowiązków dla pracodawców, niezależnie od sektora, ale administracja publiczna musi zwrócić szczególną uwagę na:

  • Obowiązek przejrzystości wynagrodzeń – pracownicy będą mieli prawo do uzyskania informacji na temat widełek płacowych oraz średniego wynagrodzenia osób wykonujących podobne obowiązki.
  • Zakaz tajemnicy wynagrodzeń – pracodawcy nie będą mogli zobowiązywać pracowników do zachowania poufności w zakresie ich wynagrodzeń.
  • Raportowanie różnic płacowych – jednostki zatrudniające powyżej 100 pracowników będą zobowiązane do regularnego raportowania danych dotyczących wynagrodzeń, w tym potencjalnych różnic płacowych między płciami.
  • Obowiązek działań naprawczych – jeśli różnice płacowe przekroczą 5% i nie będą mogły być uzasadnione obiektywnymi czynnikami, pracodawca będzie zobowiązany do podjęcia działań korygujących.

2. Ograniczenia wynikające z obecnych regulacji sektorowych

Jednym z głównych wyzwań przy wdrażaniu dyrektywy w jednostkach administracji publicznej jest konieczność dostosowania się do już obowiązujących regulacji sektorowych w zakresie wynagrodzeń. Obecnie system wynagradzania w administracji publicznej opiera się na szczegółowych przepisach prawnych, które mogą ograniczać elastyczność we wdrażaniu nowych zasad przejrzystości płacowej.

Przykładowe regulacje obowiązujące w administracji publicznej:

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych 

Tego typu akty prawne określają widełki płacowe dla poszczególnych grup pracowników, dodatki do wynagrodzeń, system premiowy oraz zasady awansu. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli dyrektywa wymaga transparentności płacowej i raportowania, wiele aspektów wynagrodzeń w administracji publicznej jest już ustalonych w sposób centralny, co może utrudniać elastyczne dostosowanie się do nowych przepisów unijnych.

Kluczowe wyzwania wynikające z obecnych regulacji:

🔹 Ograniczona swoboda ustalania wynagrodzeń – administracja publiczna musi przestrzegać rozporządzeń, które określają widełki płacowe dla pracowników.

🔹 Brak jednolitego systemu raportowania – obecne przepisy nie wymagają szczegółowej analizy luki płacowej w podziale na płeć, co może wymagać wdrożenia nowych narzędzi analitycznych.

🔹 Złożona struktura wynagrodzeń – system wynagradzania obejmuje liczne dodatki i premie, które mogą powodować różnice płacowe trudne do jednoznacznej interpretacji.

3. Jak skutecznie wdrożyć przepisy dyrektywy?

Mimo istniejących ograniczeń, administracja publiczna może podjąć działania, które ułatwią dostosowanie się do wymogów dyrektywy:

🔹 Przegląd i analiza istniejących regulacji – konieczne będzie opracowanie raportów dotyczących zgodności obecnych systemów wynagrodzeń z wymaganiami dyrektywy.

🔹 Dostosowanie systemów HR do wymagań raportowych – wprowadzenie narzędzi analitycznych umożliwiających porównanie wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach.

🔹 Edukacja i szkolenia dla kadry zarządzającej – kluczowe jest zwiększenie świadomości w zakresie równości płacowej oraz zasad transparentności wynagrodzeń.

🔹 Komunikacja wewnętrzna – opracowanie strategii informacyjnej, która pozwoli pracownikom na uzyskanie jasnych informacji o systemie wynagrodzeń.

🔹 Konsultacje z instytucjami nadzorującymi – współpraca z organami odpowiedzialnymi za wdrażanie przepisów prawa pracy w celu ustalenia optymalnych działań dostosowawczych.

Podsumowanie

Wdrożenie Dyrektywy UE 2023/970 w jednostkach administracji publicznej wymaga strategicznego podejścia, obejmującego analizę obecnych regulacji, wdrożenie systemów raportowania i skuteczną komunikację wewnętrzną.

Istniejące ograniczenia wynikające z rozporządzeń sektorowych mogą stanowić wyzwanie, jednak dobrze zaplanowany proces wdrożenia pozwoli na dostosowanie administracji publicznej do nowych standardów przejrzystości wynagrodzeń.

Czy Twoja jednostka jest gotowa na te zmiany? Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrażaniu polityki transparentności wynagrodzeń, skontaktuj się z nami! 🚀

Brak komentarzy

Zobacz. Posłuchaj.

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania audycji, które miałem okazję nagrać na zaproszenie Ireneusza Osińskiego , ICAS Poland oraz Macieja Stępa.

Co buduje pozycję lidera w zespole?


Poszukiwanie inspiracji na bazie... doświadczeń armii. 

Posłuchaj, jakich inspiracji dostarcza wiedza i doświadczenie współczesnych armii w budowaniu pozycji Lidera. Podpowiedzi zaskakują trafnością w kontekście zarządzania w firmie. 

Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Nie tylko dobre, ale i złe przykłady niszczenia pozycji lidera.

Zebrane w jednym miejscu zalecenia i wskazówki odnośnie elementów, które niszczą pozycję lidera w zespole. Sprawdź..

Zmień język, a zmienisz swoje życie. 

To, co i jak mówisz wpływa na to, co i jak myślisz...
Posłuchaj i poznaj kilka podpowiedzi, jak inaczej podchodzić do swoich myśli i relacji ze sobą i z innymi. Łyk psychologii do zastosowania nie tylko w dobie COVID (z ICAS Poland).

Kto ile zarabia?

Czyli o jawności wynagrodzeń 

Rozmowa o problemie jawności i klarowności wynagrodzeń. Czy wynagrodzenia mają być równe, czy sprawiedliwe? I kilka innych inspiracji więcej...

Płaskie struktury organizacyjne

Czy zawsze są efektywne?

O tym dla kogo takie struktury są wygodne i dlaczego? Czy zawsze warto dążyć do zmniejszania ilości szczebli zarządzania? Jakie są tego zalety, ale i wady. Sprawdź..

Czego biznes nauczył się od wojska?

Warto pamiętać i używać, tego co się sprawdza.

W codziennym zarządzaniu organizacją i ludźmi, nie pamiętamy, jak wiele ze składowych tych procesów ma swoje źródła w wojskowości i dowodzeniu siłami zbrojnymi. Inspiruje.

Jak zwalniać pracowników?


Jak zachować balans pomiędzy potrzebami stron?

Temat trudny i wymagający poszanowania drugiego człowieka ale również brania pod uwagę dobra firmy. I kilka innych inspiracji więcej...

Jak wynagradzać pracowniów w firmie budowanej na sprzedaż?

O tym co najważniejsze, aby płace działały, a nie tylko były.

Pracownicy wynagradzani nieadekwatnie do efektów nie przynoszą firmie korzyści. Niezależnie od tego, czy jest to za mało, czy za dużo pieniędzy.

Wolisz czytać, a nie słuchać?



Zajrzyj na blog.

Wróć do początku tej strony.

Polub i udostępnij!

Szukaj