Blog i wideo HRM
Przeczytaj.
Zarządzanie podwyżkami oznacza, że jest ono prowadzone w sposób przemyślany oraz według jasnych kryteriów. Profesjonalne przygotowanie reguł zarządzania podwyżkami warunkowane jest przede wszystkim istnieniem realnie funkcjonującego taryfikatora wynagrodzeń zasadniczych.
Powyższa konstatacja oznacza, że jeśli myślimy o profesjonalnym podejściu do zarządzania podwyżkami, w pierwszej kolejności musimy mieć pewność, że:
- wszystkie stanowiska w firmie są ujęte w taryfikatorze,
- stanowiska są przyporządkowane do grup stanowisk (przedziałów płacowych),
- każdy przedział płacowy ma określone granice wynagrodzeń (minimum i maksimum).
Dopiero opracowanie taryfikatora wynagrodzeń daje możliwość przejścia do określania reguł podwyżek. Oprócz tego niebagatelną rolę odgrywają tutaj również inne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne.
Elementami o charakterze zewnętrznych można określić takie czynniki jak: polityka płacowa konkurencji oraz pozycja rynkowa firmy. Oba te czynniki powinny bowiem skłaniać do odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaki jest nasz wizerunek jako pracodawcy?
- Jaka jest nasza pozycja w branży?
- Jak plasują się oferowane przez nas płace w porównaniu z konkurencją?
- Co nas wyróżnia jako pracodawcę na tle konkurencji?
- Jak wygląda fluktuacja pracowników naszej firmy?
Odpowiedzi na powyższe pytania dadzą nam wskazówki, odnośnie wielkości i tempa potencjalnych podwyżek.
Z kolei określenie misji, wizji i wartości firmy oraz identyfikacji fazy rozwoju organizacyjnego, pozwoli na uwzględnienie takich aspektów, jak:
- Jaki jest etap rozwoju naszej firmy?
- Czy mamy spójną misję, wizję i wartości firmy? Czy są one przestrzegane?
- Co powoduje, że ludzie chcą u nas pracować?
- Jakie umiejętności i postawy są dla nas najważniejsze?
- Jaki model budowania kapitału ludzkiego chcemy stosować?
Dzięki specyfikacji odpowiedzi na te pytania, będziemy mogli świadomie nazwać i wybrać te czynniki, które powinny odgrywać kluczową rolę w przyznawaniu podwyżek. Innymi słowy: Możliwe stanie się swoiste zważenie znaczenia czynników, mających decydować o wielkości podwyżki.
Bardziej szczegółowym (jednak również ważnym) jest zdefiniowanie ogólnego modelu polityki płacowej. Oznacza to w tym przypadku odpowiedzenie sobie na następujące pytania:
- Na ile są dla nas ważne umiejętności i postawy, a na ile osiągane wyniki?
- Jak chcemy wiązać pracowników z naszą firmą?
- Czy chcemy być liderem płacowym na rynku?
- Jakie składowe wynagrodzenia chcemy oferować pracownikom?
- Które z elementów wynagrodzeń mają budować naszą przewagę jako pracodawcy?
- Trudne, czy łatwe do pozyskania?
- Trudne, czy łatwe do rozwoju?
- Specyficzne, czy powszechne?
- Wymagające długiego, czy krótkiego czasu na ich rozwój?
- Wymagane na szczególnie wysokim, czy średnim/dobrym poziomie?
Z kolei określenie wpływu poszczególnych stanowisk na wyniki firmy, bezpośrednio przekłada się na uzyskanie wskazówek, na ile możliwe jest budowanie znaczącej gratyfikacji za pracę w części zmiennej. Im większe są bowiem możliwości wynagradzania w części zmiennej, tym mniejsze znaczenie może mieć część zasadnicza wynagrodzenia, a zatem i podwyżka pensji. Łatwo zatem sobie wyobrazić sytuację, gdzie objęcie pewnych grup stanowisk wieloma ruchomymi elementami płac będzie po prostu nieuzasadnione ich niewielkim wpływem na wynik finansowy firmy. I jest to wówczas jasna wskazówka, że dla takich stanowisk model i reguły podwyżek wynagrodzenia zasadniczego będą miały kluczowe znaczenie.