Testy kompetencyjne

Testy kompetencyjne

Testy kompetencji są tzw. testami „oceny sytuacji”. Wymagają od badanego zrozumienia wybranych sytuacji zawodowych oraz wskazania zachowań, które w tych sytuacjach są najbardziej i najmniej efektywne. Taka konstrukcja testu pozwala oszacować poziom badanych kompetencji zawodowych, a dokładniej, wiedzy na temat tego, jak należy się zachowań w danej sytuacji zadaniowej. 

Testy kompetencji w przeciwieństwie do kwestionariuszy osobowościowych nie opierają się na samoocenie osób badanych. W przypadku testów osobowości nie ma prawidłowych i nieprawidłowych odpowiedzi. Diagnoza osobowości wskazuje na różnice między ludźmi – nie wartościuje jednak udzielanych odpowiedzi. W przypadku testów kompetencji każda odpowiedź odnoszona jest do klucza według którego szacuje się jej trafność. 

Przykład pytania w teście kompetencji
badanie kompetencji
„Testy oceny sytuacji” są w współczesnej metodologii określano jako jedno z najlepszych narzędzi diagnozy kluczowych umiejętności miękkich. Test kompetencji budowany jest w oparciu o wskaźniki behawioralne (tj. zachowania wskaźnikowe) przypisane do każdej z kompetencji. W przygotowanym modelu do każdej kompetencji ogólnej przypisano od 5 do 9 zachowań wskaźnikowych. Dla każdej z tych kompetencji przygotowano 3 pytania testowe. Wszystkie one zostały opracowane w oparciu o praktykę zawodową i empirycznie zweryfikowane, klasyczne badania psychologiczne, ekonomiczne. 

 Przykład podstawy budowy testu kompetencji - Radzenie sobie ze stresem
badanie kompetencji
Jakie kompetencje możemy zbadać?
Proponowane kompetencje, które można zbadać za pomocą oferowanych przez nas testów, to:

model kompetencji
Jak przebiega projekt badawczy?
  1. Określenie kompetencji do badania i poziomów pożądanych dla każdej z nich.
  2. Decyzja o ilości zestawów (jeden bądź dwa wybrane dla danej kompetencji ogólnej - to decyduje o czasie badania).
  3. Przygotowanie badania na dedykowanej platformie.
  4. Akcja informacyjna dla uczestników badania
  5. Przeprowadzenie badania i asysta techniczna (prowadzone zdalnie na dedykowanej platformie).
  6. Obliczenie wyników surowych zgodnie z kluczem.
  7. Przeliczenie wyników surowych na 5-stopniową skalę przyswojenia kompetencji.
  8. Obliczenie dopasowania do profilu pożądanego.
  9. Sporządzenie raportu podsumowującego badanie (osoba badana oraz zleceniodawca) 

Jakich informacji dostarcza test?
Uzyskane wyniki pozwalają porównać kompetencje pracownika z oczekiwanym profilem kompetencyjny. Ewentualne różnice mogą wskazywać na deficyty lub przekroczenie posiadanych kompetencji względem profilu oczekiwanego. Przykład tego mechanizmu obrazu poniższa grafika.

Przykładowy profil uzyskiwany w badaniu kompetencji
profil kompetencji
Potrzebujesz więcej informacji o badaniu kompetencji ?               Napisz do nas!

Polub i udostępnij!

(c)2019, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
 
Mediacon doradztwo HR wynagrodzenia strategia HRM badania efektywności szkolenia i warsztaty rozwojowe oceny okresowe wartościowanie stanowisk pracy efektywne procesy HR system wynagrodzeń rozwiązania systemowe ZZL kultura organizacyjna HPI premie benefity modele kompetencji ścieżki kariery motywowanie efektywność zarządzanie zespołem 
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem