Badanie żródeł motywacji i demotywacji

źródła motywacji pracowników badanie

Dlaczego takie badanie?

Zacznijmy od cytatu:
„Nie wszystko, co zadowala pracowników — naprawdę ich motywuje.”
— Frederick Herzberg
👇
Czasem menedżer mówi: „Przecież mają dobre warunki, premie, nowy sprzęt – a motywacji wciąż brak.”
Brzmi znajomo...?

Dlatego właśnie warto zrealizować takie badanie  - Konstrukcja badania i raportu (szczegóły: patrz niżej) pozwalają na rozpoznanie źródeł motywacji i demotywacji zespołów pracowników i przyjęcia świadomej strategii postępowania w tym zakresie.

Informacje o badaniu

 Frederick Herzberg, amerykański psycholog, pod koniec pat pięćdziesiątych XX w. opublikował teorię motywacji znaną, jako dwuczynnikowa teoria motywacji i higieny. Był jednym z pionierów w badaniach nad motywacją i satysfakcją zawodową. Jego teoria wniosła znaczący wkład w zrozumienie, jak czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływają na motywację pracowników i nadal jest bazą do wielu opracowań i badań z obszaru motywacji.

1. Dwuczynnikowa Teoria Motywacji i Higieny Herzberga  - Według Herzberga, istnieją dwa rodzaje/zbiory czynników wpływających na motywację i satysfakcję zawodową pracowników: czynniki motywujące i czynniki higieniczne. 

Czynniki motywujące są związane z naturą samej pracy, najbliższymi współpracownikami i przełożonymi i stanowią główne źródło motywacji. Są to przede wszystkim: osiągnięcia, uznanie, odpowiedzialność, rozwój zawodowy, możliwość awansu. 

Czynniki higieniczne to z kolei swoiste „warunki zewnętrzne”, a więc leżące zwykle poza stanowiskiem pracy pracownika oraz często poza jego zespołem. Innymi słowy: są warunkowane przez otoczenie rozumiane jako cała organizacja/firma/decydenci. Czynniki higieniczne to: wynagrodzenie, relacje międzyludzkie, polityka firmy, warunki pracy, świadczenia i bezpieczeństwo socjalne. Brak tych czynników może prowadzić do niezadowolenia, ale ich obecność nie gwarantuje automatycznie motywacji
Źródła motywacji pracowników
źródła motywacji pracowników badanie online

Aspekty techniczne badania

Kwestionariusz badania obejmuje 45 stwierdzeń w 9 blokach i jego wypełnienie zwykle zajmuje ok 30 minut. Nie jest to test wiedzy - nie ma tu odpowiedzi dobrych i złych. 

Co otrzymujesz? 
  1.  Dostęp do badania zdalnego (Link/login wysłany na ustalone adresy email; wymaga dostępu do internetu, komputera lub tabletu lub smartfona). 
  2. Zdalną asystę techniczną w zakresie dostępu do badania. 
  3. Raport z wyników badania w ustalonej opcji: 
  •  Podstawowy - Wyniki przeliczone i uporządkowane na poziomie całej organizacji + ogólny opis do każdego z wyników. 
  •  Poszerzony - Wyniki przeliczone i przyporządkowane do poszczególnych grup respondentów + ogólny opis do każdego z wyników + wskazówki do komponentów, które można wzmacniać i/lub eliminować. 
  • Ustalony indywidualnie - może uwzględniać dodatkowe analizy przekrojowe; np. lokalizacji.
  • Możliwe jest również omówienie i przepracowanie wyników w formie warsztatowej.
Czego dowiesz się dzięki badaniu?
To jedno z nielicznych narzędzi, które pozwoli w oparciu o rzetelne badanie, a nie tylko opinie wybranych osób, zdiagnozować w uporządkowany sposób źródła motywacji i demotywacji pracowników.
Otrzymane dane pokażą, na jakich komponentach zarządzania (czy to w obszarze "higieny", czy "motywatorów") należy się skupić, wzmacniać, czy eliminować, a może uzupełnić.

Dlaczego warto?
  • Jeśli chcesz wiedzieć, które czynniki wpływające na motywację lub demotywację należy zmienić, to z nami możesz to zbadać i mieć wiedzę, a nie tylko przypuszczenia.
  • Proponowane badanie prowadzone jest w oparciu o opisany powyżej model oraz zwalidowany kwestionariusz dostosowany do warunków polskich. 
  • Badanie może być realizowane zarówno zdalnie jak i kwestionariuszowo.
  • Możesz otrzymać raport nie tylko z wynikami, ale i rekomendacjami.
Szukaj