Badanie żródeł motywacji i demotywacji

Dlaczego takie badanie?
Zacznijmy od cytatu:
„Nie wszystko, co zadowala pracowników — naprawdę ich motywuje.”
— Frederick Herzberg
👇
Czasem menedżer mówi: „Przecież mają dobre warunki, premie, nowy sprzęt – a motywacji wciąż brak.”
Brzmi znajomo...?
— Frederick Herzberg
👇
Czasem menedżer mówi: „Przecież mają dobre warunki, premie, nowy sprzęt – a motywacji wciąż brak.”
Brzmi znajomo...?
Dlatego właśnie warto zrealizować takie badanie - Konstrukcja badania i raportu (szczegóły: patrz niżej) pozwalają na rozpoznanie źródeł motywacji i demotywacji zespołów pracowników i przyjęcia świadomej strategii postępowania w tym zakresie.
Informacje o badaniu
Frederick Herzberg, amerykański psycholog, pod koniec pat pięćdziesiątych XX w. opublikował teorię motywacji znaną, jako dwuczynnikowa teoria motywacji i higieny. Był jednym z pionierów w badaniach nad motywacją i satysfakcją zawodową. Jego teoria wniosła znaczący wkład w zrozumienie, jak czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływają na motywację pracowników i nadal jest bazą do wielu opracowań i badań z obszaru motywacji.
1. Dwuczynnikowa Teoria Motywacji i Higieny Herzberga - Według Herzberga, istnieją dwa rodzaje/zbiory czynników wpływających na motywację i satysfakcję zawodową pracowników: czynniki motywujące i czynniki higieniczne.
Czynniki motywujące są związane z naturą samej pracy, najbliższymi współpracownikami i przełożonymi i stanowią główne źródło motywacji. Są to przede wszystkim: osiągnięcia, uznanie, odpowiedzialność, rozwój zawodowy, możliwość awansu.
Czynniki higieniczne to z kolei swoiste „warunki zewnętrzne”, a więc leżące zwykle poza stanowiskiem pracy pracownika oraz często poza jego zespołem. Innymi słowy: są warunkowane przez otoczenie rozumiane jako cała organizacja/firma/decydenci. Czynniki higieniczne to: wynagrodzenie, relacje międzyludzkie, polityka firmy, warunki pracy, świadczenia i bezpieczeństwo socjalne. Brak tych czynników może prowadzić do niezadowolenia, ale ich obecność nie gwarantuje automatycznie motywacji


Aspekty techniczne badania
Kwestionariusz badania obejmuje 45 stwierdzeń w 9 blokach i jego wypełnienie zwykle zajmuje ok 30 minut.
Nie jest to test wiedzy - nie ma tu odpowiedzi dobrych i złych.
Co otrzymujesz?
- Dostęp do badania zdalnego (Link/login wysłany na ustalone adresy email; wymaga dostępu do internetu, komputera lub tabletu lub smartfona).
- Zdalną asystę techniczną w zakresie dostępu do badania.
- Raport z wyników badania w ustalonej opcji:
- Podstawowy - Wyniki przeliczone i uporządkowane na poziomie całej organizacji + ogólny opis do każdego z wyników.
- Poszerzony - Wyniki przeliczone i przyporządkowane do poszczególnych grup respondentów + ogólny opis do każdego z wyników + wskazówki do komponentów, które można wzmacniać i/lub eliminować.
- Ustalony indywidualnie - może uwzględniać dodatkowe analizy przekrojowe; np. lokalizacji.
- Możliwe jest również omówienie i przepracowanie wyników w formie warsztatowej.
Czego dowiesz się dzięki badaniu?
To jedno z nielicznych narzędzi, które pozwoli w oparciu o rzetelne badanie, a nie tylko opinie wybranych osób, zdiagnozować w uporządkowany sposób źródła motywacji i demotywacji pracowników.
To jedno z nielicznych narzędzi, które pozwoli w oparciu o rzetelne badanie, a nie tylko opinie wybranych osób, zdiagnozować w uporządkowany sposób źródła motywacji i demotywacji pracowników.
Otrzymane dane pokażą, na jakich komponentach zarządzania (czy to w obszarze "higieny", czy "motywatorów") należy się skupić, wzmacniać, czy eliminować, a może uzupełnić.
Dlaczego warto?
- Jeśli chcesz wiedzieć, które czynniki wpływające na motywację lub demotywację należy zmienić, to z nami możesz to zbadać i mieć wiedzę, a nie tylko przypuszczenia.
- Proponowane badanie prowadzone jest w oparciu o opisany powyżej model oraz zwalidowany kwestionariusz dostosowany do warunków polskich.
- Badanie może być realizowane zarówno zdalnie jak i kwestionariuszowo.
- Możesz otrzymać raport nie tylko z wynikami, ale i rekomendacjami.
