Badanie przywiązania do organizacji

Badanie przywiązania do organizacji - metoda

Badanie oparte zostało o model opracowany przez Meyera i Allen (1997). W toku badań wyodrębnili oni trzy typy czynników przywiązania organizacyjnego:
  •  Przywiązanie trwałe (to świadomość kosztów związanych z opuszczeniem organizacji. Pracownicy, których podstawowa więź z organizacją oparta jest na komponencie trwałości pozostają w niej, ponieważ muszą to robić), 
  • Przywiązanie afektywne (emocjonalne przywiązanie pracownika do organizacji, zaangażowanie i identyfikowanie się z nią. Osoby z silnym afektywnym przywiązaniem kontynuują pozostawanie w danej organizacji, ponieważ tego właśnie chcą), 
  • Przywiązanie normatywne (to poczucie moralnego obowiązku do pozostania w organizacji. Osoby z wysokim poziomem przywiązania normatywnego czują, że powinny pozostać w organizacji). 
Każde z nich skutkuje innymi zachowaniami i postawami pracowników, gdyż u ich podstaw leżą odmienne motywy do pozostania w organizacji. Postawę każdego pracownika kształtują jednocześnie wszystkie trzy komponenty. Jednak występują one w różnym nasileniu. 

Jak wskazują dane zebrane przez badaczy, osoby o różnych typach przywiązania wykazują nie tylko różny stopień gotowości do opuszczenia firmy. Wykazują także odmienne nastawienie pracy – różną gotowość zarówno do aktywności pozytywnych (poświęcania się zadaniom, udzielania wsparcia współpracownikom czy działania na rzecz rozwoju firmy), jak i negatywnych: naruszania norm, szkodzenia celom i obniżania efektywności organizacji. 

Badanie prowadzone jest anonimowo, w oparciu o znormalizowany kwestionariusz dostosowany do warunków polskich. 

Przykładowe dane ogólne prezentuje poniższy wykres
Jakie korzyści daje badanie?
Dzięki realizacji badania, można uzyskać odpowiedź na kluczowe pytania związane z przyczynami pozostawania pracowników w firmie oraz zidentyfikować komponenty, które należy zmienić lub zacząć budować, aby świadomie kształtować postawy i zachowania pracowników. 

Dzięki analizom krzyżowym można również uzyskać dane szczegółowe dotyczące wybranych grup stanowisk, działów lub grup demograficznych (np. z punktu widzenia płci, wieku, stażu, wykształcenia, itp.)
Chcesz dowiedzeć się dlaczego ludzie są w Twojej organizacji?

Polub i udostępnij!

(c)2019, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
 
Mediacon doradztwo HR wynagrodzenia strategia HRM badania efektywności szkolenia i warsztaty rozwojowe oceny okresowe wartościowanie stanowisk pracy efektywne procesy HR system wynagrodzeń rozwiązania systemowe ZZL kultura organizacyjna HPI premie benefity modele kompetencji ścieżki kariery motywowanie efektywność zarządzanie zespołem 
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem